چندی پیش یک خانم انگلیسی در لبنان کشته شد.

چندی پیش یک خانم انگلیسی در لبنان کشته شد. اول عنوان شد که وی را ماشین زیر گرفته است. از آنجا که انگلیسی بود و کمتر چنین اتفاقاتی برای خارجی ها در لبنان می افتد، رسانه ها توجه ویژه ای به این پرونده ابراز داشتند. دو روز بعد سازمان اطلاعات لبنان، راننده ای که وی را سوار کرده بود و پس از آن، خانم خارجی به قتل رسیده بود را بازداشت کرد.
داستان چنین روایت می شود که ربکا دیکس، کارمند سفارت انگلیس در بیروت، آن شب در یک کاباره بود و برای برگشت، با استفاده از اپلیکیشن اوبر (مشابه تپسی و اسنپ) تاکسی درخواست می کند. در راه راننده با دیدن یک خارجی زیبا و لباسهای ناجور تصور می کند می تواند بهره ای از او ببرد. از آنجایی که دختر به وی محل نگذاشت، به او تجاوز می کند و برای اینکه فرار نکند بند داخل کلاه ژاکت مقتوله را درآورده ودور گردنش می بندد که باعث خفگی وی می شود. سپس راننده جنایتکار فرار می کند.
در پی این جنایت، وزیر کشور لبنان نهاد المشنوق اعلام کرد شرکت اوبر امن نیست و توصیه کرد کسی از آن استفاده نکند. وی گفت متهم سابقه دار بوده و شرکت بدون دریافت برگه سوء پیشینه وی را استخدام کرده است.

رانندگان اوبر علیه این تصمیم اعتراض کردند و خیابانی را بستند. آنها می گویند رانندگان برای استخدام نیازمند ارائه تمام مدارک شناسایی و برگه سوء پیشینه هستند. آنها معتقدند پشت این اقدام وزارت کشور، شرکت های تاکسیرانی دیگری قرار دارند که از وجود اوبر متضرر می شوند.

اما جالب اینجاست خانواده جوان راننده، داستان دیگری دارند. آنها می گویند وی خیلی عادی به منزل آمد و در منزل ماند. ماشینی که وی با آن کار می کرد هم متعلق به او نبود و برای رانندگی 11 راننده مختلف بوسیله آن، مجوز صادر شده بود. آنها معتقدند فرزندشان در بازی بزرگان قربانی شده است. همسایه های او هم هیچ بدی از او به یاد ندارند. با این حال او به قتل اعتراف کرده و شرکت اوبر هم در تحقیقات با نیروهای امنیتی همکاری کرده است.
آنچه در ایران هم اتفاق افتاد مشابه همین داستان است. در حالیکه رانندگان شخصی را کسی سازماندهی نمی کند و نظارتی بر آنها نیست، و روزانه اتفاقات زیادی هم می افتد، کاسه و کوزه ها سر شرکت رسمی می شکند. شرکتی که در حال خدمت رسانی به شهروندان و ایجاد شغل برای رانندگان است. در سیستمهای جدید تاکسیرانی هوشمند، لحظه به لحظه موقعیت راننده و مسافر از طریق سرور قابل مشاهده است و اتفاقا باید از این جهت اطمینان بیشتری داشت.

اوبر یک شرکت تاکسیرانی مشابه اسنپ است که از طریق اپلیکیشن به مسافران خدمات می دهد. این شرکت در بسیاری از کشورهای دنیا فعال است.