ققنوس بی بال در اوج آسمان

سیاسی،فرهنگی،تاریخی ،مذهبی و اجتماعی

۲۰ مطلب در شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است

نگاه اجمالی برفوائد شتر

 أَ فَلا یَنْظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ کَیْفَ خُلِقَتْ"

بعد از آنکه اوصاف غاشیه و حال دو طایفه مؤمن و کافر را بیان نمود، دنبالش اشاره‏اى اجمالى کرد به تدبیر ربوبى که به خوبى دلالت بر ربوبیت خداى تعالى مى‏کند، ربوبیتى که مقتضى وجوب عبادت است، و لازمه آن هم رسیدن به حساب اعمال و جزا دادن به مؤمن و کافر است، مؤمن را در برابر ایمانش، و کافر را در برابر کفرش، و ظرفى که این حساب و جزا در آن واقع مى‏شود همان روز غاشیه است.
در این آیه منکرین ربوبیت خداى تعالى را نخست دعوت مى‏کند به اینکه در کیفیت خلقت شتر نظر و دقت کنند که چگونه خلق شده، و خداى تعالى آن را چگونه از زمینى مرده و فاقد حیات و بى شعور به این صورت عجیب در آورده، صورتى که نه تنها خودش عجیب است، بلکه اعضا و قوا و افعالش نیز عجیب است، و این هیکل درشت را مسخر انسانها کرده، (یک کودک از انسانها افسارش را مى‏کشد، و به هر جا بخواهد مى‏برد)، و انسانها از سوارى و بارکشى و گوشت و شیر و پوست و کرکش و حتى از بول و پشکلش استفاده مى‏کنند، آیا هیچ انسان عاقلى به خود اجازه مى‏دهد که احتمال معقول بدهد که شتر و این فوایدش به خودى خود پدید آمده باشد، و در خلقت او براى انسان هیچ غرضى در کار نبوده، و انسان هیچ مسئولیتى در برابر آن و سایر نعمت‏ها ندارد؟
و اگر در بین همه تدابیر الهى و نعمت‏هایش خصوص تدبیر در خلقت شتر را ذکر کرد، از این جهت است که سوره مورد بحث در مکه نازل شده و جزو اولین سوره‏هایى است که به گوش مردم عرب مى‏خورد، و در مکه در آن ایام داشتن شتر از ارکان اصلى زندگیشان بوده.

ادامه مطلب...
۲۸ شهریور ۹۴ ، ۱۱:۱۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ققنوس بی بال در اوج آسمان

نقشه تجاوز به خاک ایران توسط صدام نوکرآمریکا جنایت کارو انگلیس خبیث

سایت ساجد - روز دو شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ش، ۱۲ ذیقعده ۱۴۰۰ ق، ۲۲ سپتامبر ۱۹۸۰ م، اسکادران های جنگی نیروی هوایی رژیم حاکم بر عراق، چندین فرودگاه اصلی کشورمان را بمباران کردند و ساعتی بعد، بیش از ۱۰ لشگر پیاده و زرهی و مکانیزه نیروی زمینی عراق، از مرزهای جنوبی و غربی کشور گذشتند و رسما، جنگ میان ایران و رژیم حاکم بر عراق آغاز شد.

این جنگ حدود ۷ سال و ۱۰ ماه به طول انجامید و در فرهنگ عمومی مردم ایران از آن با عنوان «دفاع مقدس» یاد می شود.

        

ادامه مطلب...
۲۸ شهریور ۹۴ ، ۰۸:۲۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ققنوس بی بال در اوج آسمان

بختیار(آخرین نخست وزیر پهلوی): عراق قادر است در یک هفته ایران را اشغال کند

سایت ساجد - آرشیو ملی بریتانیا قدمتی ۲۰۰ ساله دارد و بنا به سنت هر ساله در نیمه ماه دسامبر اسنادی که ۳۰ سال از آن گذشته را آزاد می‌کند. دکتر مجید تفرشی یکی از معدود پژوهشگران و البته تنها پژوهشگر ایرانی و فارسی زبانی است که چند سالی است به مراسم آزاد‌سازی این اسناد دعوت می‌شود و گزارش‌هایی نیز از اسناد منتشر شده و به زبان فارسی و انگلیسی منتشر می‌کند. گزارش مقدماتی از اسناد آزاد شده در سال ۲۰۱۰ او بیش از ۱۰۰ صفحه است. او معتقد است: با اینکه هر سندی ارزش‌های خود را دارد، اسنادی که امسال در اختیار او قرار گرفته است اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین دلیل در فرصتی که ایشان به ایران آمده بودند درباره چگونگی دسترسی پژوهشگران به این اسناد گفت‌وگو کردیم.

ادامه مطلب...
۲۸ شهریور ۹۴ ، ۰۸:۰۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ققنوس بی بال در اوج آسمان

طناب اعدام؛ آخرین مدال بر گردن صدام

سایت ساجد - شامگاه بیست‌و ششم شهریور ۱۳۵۹ درست پنج روز پیش از آنکه جنگ تمام‌عیار عراق علیه ایران آغاز شود، نمایندگان مجمع ملی عراق برای تشکیل جلسه‌ای فوق‌العاده دعوت می‌شوند. صدام حسین، رئیس‌‌جمهوری عراق، خود را برای ایراد یک سخنرانی طولانی و تاریخی آماده می‌کند. او در لباسِ فرمانده کل قوا پشت تریبون می‌رود و چنان با غرور و نخوت سخن می‌گوید که گویی جمال عبدالناصر، رهبر مصر ‌است و ملی شدن کانال سوئز را اعلام می‌دارد.

ادامه مطلب...
۲۸ شهریور ۹۴ ، ۰۷:۵۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ققنوس بی بال در اوج آسمان

خاطره ای ازآیت‌الله ابوالقاسم خزعلی(ره)

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی، آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی که در دوران نهضت اسلامی از مبارزین علیه طاغوت محسوب می شد، پس از پیروزی انقلاب اسلامی از اعضای مجلس خبرگان قانون اساسی و مجلس خبرگان رهبری بود. آیت‌الله خزعلی در دوران حیات خود در مرکز اسناد انقلاب اسلامی به بیان خاطرات خود پرداخت. یکی از مهمترین خاطرات آیت‌الله خزعلی مربوط به انتخاب آیت‌الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای به رهبری انقلاب است که مشروح آن را در زیر می‌خوانید:

 

ادامه مطلب...
۲۸ شهریور ۹۴ ، ۰۷:۴۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ققنوس بی بال در اوج آسمان