ققنوس بی بال در اوج آسمان

سیاسی،فرهنگی،تاریخی ،مذهبی و اجتماعی

۱۸ مطلب در خرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

سوره ی حدید همراه با تفسیر/ تفسیر نور

آشنایى با این سوره‏
این سوره، پنجاه و ششمین سوره از قرآن شریف است. شایسته است پیش از آغاز ترجمه و تفسیر آیات آن به نکاتى در مورد شناسنامه و ویژگى‏هاى کلى آن بنگریم:

1 - نام این سوره‏
نام این سوره از آیه 25 آن برگزیده شده است، چرا که در آن آیه از واژه «حدید» به عنوان سمبل قدرت و سودرسانى به انسان و تمدن بشرى، در کنار فرود قرآن و دیگر کتاب‏هاى آسمانى و نیز «میزان» به عنوان سمبل قانون و فرهنگ و عدالت سخن رفته است. این واژه را به مفهوم سلاح، پیشوا و راهنما و به مصلح زمین و زمان حضرت مهدى (ع) نیز تأویل کرده‏اند.(180)

2 - فرودگاه آن‏
فرودگاه این سوره مبارکه مدینه است، و به باور مفسران و محدثان همه آیه‏هاى آن در شهر مدینه بر قلب پرمعنویت و مصفاى پیامبر نور و عدالت فرود آمده و راه‏گشاى پیامبر و جامعه نوبنیاد اسلامى براى ساختن جامعه‏اى آباد و آزاد، و جهانى نو و پرجاذبه و در خور زندگى است.


3 - شمار آیه‏ها و واژه‏هاى آن‏
این سوره در سال پنجم از هجرت دگرگون‏ساز پیامبر نور و آزادى به مدینه فرود آمده و داراى 28 آیه است. پاره‏اى نیز همین 28 آیه را 29 آیه شمرده‏اند.
و نیز این سوره از 534 واژه و 2376 حرف ساخته شده است.

4 - پاداش تلاوت آن‏
در مورد فضیلت و برترى این سوره مبارکه و پاداش پرشکوه تلاوت شایسته و بایسته آن روایات رسیده دلگرم‏کننده و انگیزاننده است. براى نمونه:
1 - از پیامبر گرامى آورده‏اند که فرمود:
من قرأ سورة الحدید کتب من الّذین آمنوا بالله و رسوله.(181)
کسى که سوره «حدید» را تلاوت کند، از کسانى به شمار خواهد آمد، و در ردیف کسانى نامش نوشته خواهد شد، که به خدا و پیام‏آورش ایمان آورده‏اند.
2 - در روایت دیگرى آورده‏اند که: پیامبر هر شب پیش از آن که سر بر بالش نهد و بخوابد، سوره‏هایى را که با «سبّح» و «یسبح» آغاز(182) مى‏گردد، همه را تلاوت مى‏کرد و مى‏فرمود:
انّ فیهن آیة افضل من الف آیة.(183)
در این سوره، آیه‏اى است که از هزار آیه برتر است.
3 - و نیز از حضرت باقر آورده‏اند که فرمود:
من قرأ المسبحات کلّها قبل اَنْ ینام لم یمت حتى یُدرک القائم (ع)، و ان مات کان فى جوار رسول الله (ص)(184)
کسى که سوره‏هاى چندگانه مورد اشاره را تلاوت کند، جهان را بدرود نخواهد گفت تا حضرت مهدى (ع) درک نماید، و اگر درک نکند در سراى آخرت همسایه نیاى گرانقدرش پیامبر خدا خواهد بود.
4 - از حضرت صادق آورده‏اند که فرمود:
من قرأ سورة الحدید و المجادلة فى صلاة الفریضة و ادمنها لم یعذبه الله حتى یموت ابداً و لایرى فى نفسه و لا فى اهله سوءً ابداً و لا خصاصة فى بدنه.(185)
هر کس سوره «حدید» و «مجادله» را در نمازهاى واجب خویش بخواند و تلاوت آن را ادامه دهد، خداى هرگز او را عذاب نخواهد کرد تا بمیرد و در خود و خاندانش هرگز بدى نخواهد دید، و به هیچ بیمارى گرفتار نخواهد شد.

5 - دورنمایى از مفاهیم این سوره‏
این سوره مبارکه در مدینه بر قلب مصفاى پیامبر آزادى و عدالت فرود آمده است. این واقعیت افزون بر آن که از دیدگاه مفسران و محدثان دریافت مى‏گردد، از خود محتواى آیات و معارف و مفاهیم آنهانیز قابل دریافت است، چرا که این سوره نشانگر حال و هوا و شرایطى است که پیامبر به همراه مردم حق طلب به تدریج و آرام دست اندرکار پى ریزى جامعه و فضایى نو و انسانى و عادلانه و در خور شأن و کرامت انسان‏ها است؛ به همین دلیل هم آیات بیست و نه گانه این سوره ضمن روشنگرى در جهت استوار ساختن پایه‏هاى عقیده و باور دینى و بنیان‏هاى ایمان و اخلاق مردم، از مفاهیم بلند اجتماعى و سیاسى و انسانى و حقوقى جالبى سخن دارد؛ از مفاهیمى نظیر: آزادى و آزادگى انسان و نجات او از اسارت جهل و خرافه و اوهام و ستم،
ترسیم روشن و یادآورى هدف بلند وحى و رسالت که عبارت از نجات و آزادى مردم از ظلم و ظلمت و تیرگى‏هاى استبداد و خودکامگى و اوج بخشیدن آنها به اوج آزادى و آگاهى و روشنایى و توسعه یافتگى است.
مفاهیمى نظیر: تشویق به انفاق و رسیدگى به محرومان،
به ایجاد نهادهاى سالم مدنى نظیر سیستم سالم و ساده وام دهى بدون ربا و بهره کشى،
مسابقه در راه کسب ارزش‏ها و پیروزى در میدان خود سازى و اصلاح جامعه و ساختن بهشت دنیا و آخرت،
دعوت به پارسایى و زهد یا بهره‏دهى بیشتر به جامعه و بهره‏ورى اندک از آن،
هشدار از آفت‏هاى رشد و پیشرفت، نظیرِ بخل، فخرفروشى، چشم هم چشمى در مسابقه تجمل‏گرایى،
نفى و نکوهش از بدعت سازى و رهبانیت و افراط و غلو در دین،
سفارش به پرواى از خدا و رعایت مقررات او و حقوق بشر،
آن گاه در کنار این مفاهیم بلند و پرجاذبه اجتماعى و سیاسى و مدنى، ترسیم روشنى از توحیدگرایى و یکتاپرستى،
صفات جمال و جلال،
پدیده وحى و رسالت و هدف‏هاى بلند آن،

تفسیر مجمع البیان

ادامه مطلب...
۳۱ خرداد ۹۶ ، ۱۰:۲۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ققنوس بی بال در اوج آسمان

شلیک به آشیانه تروریست‌ها در آن سوی مرزها

پاسخ به تهدیدات و حماقت‌های دشمنان چند بُعدی و ترکیبی بوده و تنها به درون مرزها محدود نخواهد ماند و چنانچه لازم باشد مانند اقدام اخیر که شلیک به آشیانه تروریستی در خارج از مرزها بود، هر زمان و هر مکان که لازم باشد، زیر ضربات قاطع و کوبنده نیروهای مدافع امنیت و اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران قرار خواهد گرفت.

کد خبر: ۳۰۲۰۸۰

تاریخ: ۲۹ خرداد

ادامه مطلب...
۳۰ خرداد ۹۶ ، ۱۰:۰۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ققنوس بی بال در اوج آسمان

سوالات رسول خدا محمدبن عبدالله «صلی الله علیه و آله» از شیطان

روزی رسول خدا(ص) در اتاق ام السلمه نشسته بود که ناگاه کسی اجازه ورود خواست حضرت پیشاپیش فرمودند: ابلیس(شیطان) است به او اجازه دهید.!

 شیطان داخل شد و سلام کرد و عرض کرد:

ای رسول خدا من به خودی خود به خدمت شما نیامدم بلکه دو فرشته ازجانب پروردگار مرا گرفتند تا به نزد شما آیم وهر چه را که از من   می پرسید آن را به راستی جواب دهم وگرنه مرا به آتش عذاب خواهند کرد.

ادامه مطلب...
۲۸ خرداد ۹۶ ، ۱۱:۲۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ققنوس بی بال در اوج آسمان

حاشیه‌های دیدار رمضانی شاعران با رهبر انقلاب

روایت را از هرجا شروع کنم زیباست؛ لحظه‌های عزیمت شاعران پیر و جوان از دوردست‌های کشور به شوق دیدار و لحظه‌های به هم رسیدن اهالی شعر در حیاط حوزه‌ی هنری. هیجان وصف‌ناشدنی شاعرانی که از سرزمین‌های دیگر به بهانه‌ی این میهمانی بی‌نظیر آمده‌اند؛ هندوستانی‌ها، افغانستانی‌ها، تاجیک‌ها، بحرینی‌ها، ترک‌ها و پاکستانی‌ها. اشک شوق شاعری جوان نشسته بر ویلچر و لحظه‌شماری جانباز شاعری که پایی ندارد اما به پای دل آمده است.


روایت دیدار رمضانی شاعران با حضرت دوست در سال ۱۳۹۶، شیرینی و شگفتی و شکوه تازه‌ای داشت؛ مثل سالیان گذشته غالب چهره‌ها جدیدند و برای نخستین‌بار به این میهمانی دعوت شده‌اند؛ هم نوجوان‌های پر امید شعر انقلاب و هم ریش‌سپیدان و استادان باتجربه‌ی سرزمین شعر؛ از دیارها و شهرهای رنگ‌رنگ چهارگوشه‌ی ایران، چهره‌های شناخته و پدیده‌های نوظهور شعر کشور، مهمان نیمه‌ی رمضان امسال بودند. نماز خاطره‌انگیز و عطرآگین به امامت حضرت آقا هم مثل سالیان گذشته حسن مطلع این میهمانی شد. دقایقی پیش از نماز هم البته بسیاری از شاعران خدمت ایشان رسیدند. عرض ارادت و تقدیم کتاب و شعر و طلب دعای خیر بهانه‌ی این دیدارهای شیرین و رو در رو بود. حضرت آقا با محبت و توجه بسیار، مثل همیشه شاعران را مورد تفقد قرار می‌دادند و حتی دیدم خودشان دمدمه‌های اذان از جا برخواستند و به سمت برخی پیشکسوتان رفتند برای خوشامدگویی و احوال‌پرسی.


پس از صرف افطار، دقایقی قبل از اینکه ساعت به ده شب برسد مراسم با تلاوت قرآن، رسمی شد. شاعر عزیز و مهربان انقلاب، علیرضا قزوه بار دیگر مجری جلسه بود. بر اساس رسم مألوف و معهود چند بیت مختصر از سروده‌های خودش را که مناسبت موضوعی خوبی هم داشت خواند، این بیت‌ها حضرت آقا را در آغاز جلسه به وجد آورد:


اول سلام و بعد سلام و سپس، سلام با هر نفس ارادت و با هر نفس، سلام
باید سلام کرد و جواب سلام شد بر هر کسی که هست از این هیچ‌کس، سلام
فرقی نمی‌کند که کجایی‌ست لهجه‌ات اترک سلام، کرخه سلام و ارس سلام
ظهرِ بلوچ، نیمه‌شبِ کُرد و ترکمن صبحِ خلیج فارس، غروبِ طبس سلام
بازارگانِ درد! اگر می‌روی به هند از ما به طوطیان رها از قفس سلام
"دیشب به کوی میکده راهم عسس ببست" گفتم به جام و باده و مست و عسس سلام

ادامه مطلب...
۲۴ خرداد ۹۶ ، ۱۲:۱۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ققنوس بی بال در اوج آسمان

داستان های پند آموز درباره توکل و اعتماد به خدا

توکل و اعتماد به خدا در قرآن کریم و احادیث معصومین (ع) بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
سرگذشت حضرت ابراهیم خلیل الرحمن (ع) و حضرت یوسف (ع) از بهترین نمونه های موجود می باشد که در این مطلب به بیان آنها می پردازیم.

الیس الله بکاف عبده (توکل)

به خداوند توکل کنیم و تمام امور خود را به او واگذاریم!

جهت مطالعه ی مطالب بیشتر در مورد توکل و اعتماد به خدا ، نوشته های زیر را بخوانید :
۱) توکل و اعتماد بر خداوند حکیم و مهربان
۲) آثار توکل بر خدا در قرآن کریم و احادیث معصومین (ع)

ادامه مطلب...
۲۴ خرداد ۹۶ ، ۱۱:۲۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ققنوس بی بال در اوج آسمان