حتما دیده اید افراد ساده لوحی که تصور می کنند کل لبنانی ها با پول ایران زندگی می کنند! یا افرادی که فکر می کنند هرچی لخت و پتی و دلخوش در لبنان هست، با پول ما درحال خوشگذرانی هستند! یا حتی افرادی که از تحریم مالی حزب الله خوشحال شده اند و قطع حساب های بانکی بیمارستانهای شیعیان برایشان دلچسب بوده است.

حتما دیده اید افراد ساده لوحی که تصور می کنند کل لبنانی ها با پول ایران زندگی می کنند! یا افرادی که فکر می کنند هرچی لخت و پتی و دلخوش در لبنان هست، با پول ما درحال خوشگذرانی هستند! یا حتی افرادی که از تحریم مالی حزب الله خوشحال شده اند و قطع حساب های بانکی بیمارستانهای شیعیان برایشان دلچسب بوده است.
متاسفانه برخی افراد به خاطر تبلیغات ماهواره ای دشمن تصور می کنند ایران مبالغ کلانی که باید در کشور خودمان خرج شود به مردم لبنان داده و می دهد. این تصور کاملا غلط است.
اولا مبالغی که در لبنان خرج می شود، تحت عنوان بودجه دفاعی است و برای امنیت شهروندان ایران در نظر گرفته می شود و در هر حالت، خرج نان و آب مردم نخواهد شد.
دوم اینکه این مبالغ به مردم لبنان داده نمی شود. بلکه به گروه های مقاومت داده می شود و برای آموزش و تهیه اسلحه خرج می شود. شاید ندانید، اما اگر نیروهای اداری و نظامی حزب الله را در بیشترین حالت، 30 هزار نفر در نظر بگیریم، شاید 7000 حقوق بگیر داشته باشد. بسیاری از افراد شغلشان حزب اللهی گری نیست. بیشتر جوانان توسط حزب الله آموزش نظامی می بینند تا در هنگام جنگ از سرزمین خودشان دفاع کنند. اینها حقوق بگیر نیستند. هر کسی سر کار و شغل خودش است. (اعداد و ارقام دقیق نیست. چون آمار رسمی وجود ندارد. اما از بین 2 میلیون شیعه که نصفشان هم حزب اللهی نیستند، تقریبا همین نسبت به دست می آید)
نکته آخر اینکه حقوق این حزب اللهی ها، در حد کف پایه حقوق مصوب قانون لبنان است که تقریبا یک سوم زیر خط فقر قرار دارد. اگر بخواهیم واقع بین باشیم، ما در واقع در لبنان به مردم ظلم کرده ایم و آنها را زیر خط فقر نگه داشته ایم.
مدتها بود می خواستم تصویر مناسبی از وضع اقتصادی زندگی در لبنان ارائه دهم که مقاله زیر کار را راحت کرد. این مقاله که ترجمه آنرا در ذیل می خوانید، به برآورد هزینه های یک خانواده می پردازد و با بررسی آن متوجه می شویم که درصد عمده مردم زیر خط فقر هستند. چون درآمد عمده مردم بین 500 تا 1000 دلار است.

این مبلغ مورد نیاز یک خانواده چهار نفره است. نوشته ناجی البستانی - ترجمه محمود علوی
بیکاری در لبنانبر اساس آمار هیئت های رسمی دست اندرکار در لبنان، میزان بیکاری امسال به بیش از 25% در نیروی کار رسیده است. 36% از آنها از نسل جوان هستند و 47% از فارغ التحصیلان جدید. مسائل فراوانی در تشدید بیکاری موثر بوده، از جمله نبود فرصت های شغلی جدید و وجود کارگران خارجی خصوصا سوریه ای. بطور قطع این میزان بیکاری، اثرات فاجعه باری برای جامعه لبنان به دنبال خواهد داشت.
بر حسب آمار، میزان لبنانی هایی که زیر خط فقر زندگی می کنند رشد فزاینده ای داشته و 10% لبنانی ها جزو فقرای فراموش شده محسوب می شوند. بطوریکه نمی توانند احتیاجات اولیه خود را تهیه کنند. 30% لبنانی ها زیر خط فقر هستند. یعنی کسانی که به سختی می توانند خوراک و پوشاک و مسکن و تحصیل را بدون وام و کمک، تامین کنند.
برای یک خانواده معمولی لبنانی که تنها دو فرزند داشته باشند مخارج و هزینه ها به شرح زیر خواهد بود:
1- معدل مخارج ماهیانه برای تهیه مواد غذایی و خوراکی و نیازهای منزل (لوازم بهداشتی و شستشو و غیره) نمی تواند از 500$ کمتر باشد.
2- هزینه تحصیل برای دانش آموز در مدارس با سطح درسی خوب، شامل قسط مدرسه و لوازم التحریر و غیره سالی 4000$ است. یعنی ماهی 333$ که برای دو فرزند می شود معادل 666 دلار.
3- میانگین هزینه قبوض آب و گاز و تلفن ثابت و موبایل و اینترنت و برق (برق دوگانه: قبض شرکت برق و قبض موتور برق) بین خانواده ها متفاوت است اما اگر بریز و بپاش صورت نگیرد اقلا 200$ هزینه آن است. باید بدانید این رقم اگر اشتراک برق قویتر داشته باشید بسرعت افزایش خواهد یافت. یا مثلا اگر اشتراک تلوزیون کابلی داشته باشید یا بیش از یک خط تلفن همراه در منزل وجود داشته باشد.
4- میانگین هزینه حمل و نقل شامل بنزین، بیمه، معاینه فنی، مالیات، تعمیرات، درصورتی که خانواده تنها یک ماشین در اختیار داشته باشد، تقریبا 200$ خواهد شد. اگر دو ماشین داشته باشند این رقم براحتی افزایش خواهد یافت. یا اگر ماشینشان قدیمی و پر مصرف و به خرج افتاده باشد یا مسافت بین منزل و محل کار زیاد باشد هزینه بیش از رقم مذکور خواهد بود.
5- میانگین هزینه ماهیانه متفرقه مثل لباس و کفش و وسایل شخصی اعم از عطر و ادکلن و وسایل اصلاح، به 200$ می رسد.
6- میانگین هزینه برای مناسبت های اجتماعی مثل مهمانی دادن یا عروسی رفتن و هدیه های عروسی و تولد، هرچند بستگی به سطح زندگی و کلاس خانواده و تعداد آشنایان و دوستان دارد اما بطور میانگین لا اقل 100 دلار ماهی خرج بر می دارد.
7- میانگین هزینه تعمیرات منزل و وسایل آن یا عوض کردن وسایل قدیمی با جدید یا صرف هزینه های غیر مترقبه از 100$ کمتر نیست.
8- میانگین هزینه برای شارژ ساختمان و پارکینگ چه در منزل چه برای رفتن سر کار، از 100$ کمتر نیست.

اقتصاد لبنانبا یک حساب سریع متوجه می شویم هزینه های یک خانواده معمولی چهارنفره از 2000$ کمتر نیست. تازه این رقم بدون محاسبه اقساط وام مسکن یا خودرو یا خرید لوازم منزل است. همچنین هزینه سرمایش و گرمایش اعم از گازوئیل و گاز و برق در آن محاسبه نشده است. همینطور هزینه های تفریح مثل سینما و رستوران و گردشگاه ها مورد محاسبه قرار نگرفته. اگر خانواده بیمه تامین اجتماعی نداشته باشد، هزینه حق بیمه شرکت های خصوصی بیمه اضافه خواهد شد. بر اساس نظر کارشناسان اقتصادی، شکی نیست که خانواده های لبنانی با درآمد زیر 2000$ فقیر محسوب می شوند. ممکن است زوجین شاغل باشند و روی هم 2500$ دراورند اما 600 یا 700 دلار بازپرداخت وام داشته باشند که این باعث می شود زیر خط فقر محسوب شوند.
همچنین بر اساس نظر صاحبنظران اقتصادی، هزینه یک زندگی مرفه در لبنان با در نظر گرفتن قیمت های کنونی و هزینه های یک خانواده چهار نفره، 4000$ است بطوریکه هر شخص بطور میانگین، 1000$ نیاز دارد. و این ربطی به سن ندارد چرا که هرچند برخی مخارج نوزاد کمتر است اما هزینه زایمان و پوشک و غیره، دکتر، مهد کودک و غیره به آن اضافه می شود. باید بدانیم زندگی مرفه در لبنان شامل سفرهای آخر هفته، رستوران رفتن، سفر خانوادگی در تابستان (عموما به خارج) خواهد بود. با توجه به این آمار و ارقام، حالت فقر در بخش بزرگی از شهروندان لبنانی به چشم می خورد. در این سالها تعداد شهروندان طبقه متوسط کم شده و تفاوت بین فقیر و مرفه بسیار زیاد گشته است.

تحقیق فوق نشان می دهد، وضع اقتصادی لبنان، برای طبقات متوسط رو به پایین، آزار دهنده است. زندگی مرفه، هزینه ای معادل اروپا در بر دارد و چنین حقوقهایی عموما در لبنان پرداخت نمی شود. همیشه از اینکه چطور یک حزب اللهی یا حتی مردم سطح پایین تر، زندگی خود را می گذرانند در تعجب بوده ام. یک حزب اللهی اگر از خودش مسکن نداشته باشد، از پس هزینه زندگی و اجاره بر نخواهد آمد.