جزوه مختصر رسالت الهی

به نام خدا

زنجیرۀ رسالت الهی

 

  1. رسالت دانشجو در دایرۀ رسالت دانشگاه تعریف می شود

رسالت دانشگاه درمحیط رسالت انقلاب معیّن می شود

رسالت انقلاب نیز در نسبت با رسالت انبیاء و اوصیاء الهی تعریف می شود.

رسالت تاریخی پیغمبران و اوصیاء الهی چیست؟

آنچه مسلم است، همه‌ی پیغمبران و اولیاء برای این آمدند که پرچم توحید را در عالم گسترش بدهند، پرچم توحید را به اهتزاز درآورند و روح توحید را در زندگی انسان‌ها زنده کنند.(31/09/1378)

  1. 2.     توحید حقیقی

اسلام، دین توحید است و توحید یعنی:

رهایی انسان از عبودیت و اطاعت و تسلیم در برابر هر چیز و هرکس به‌جز خدا،

یعنی گسستن بندهای سلطه‌ی نظامهای بشری،

یعنی شکستن طلسم ترس از قدرت‌های شیطانی و مادی،

یعنی اعتماد به وعده‌ی الهی در پیروزی مستضعفین بر ستمگران و مستکبرین به‌شرط قیام و مبارزه و استقامت،

یعنی دل بستن به رحمت خدا و نهراسیدن از احتمال شکست،

یعنی استقبال از زحمات و خطراتی که در راه تحقق وعده‌ی الهی، آدمی را تهدید می‌کند،

یعنی مبارزه .یعنی در مبارزه، چشم به هدف عالی که نجات جامعه از هرگونه ستم و تبعیض و جهل و شرک است دوختن و عوض ناکامی‌های شخصی و میان راهی را نزد خدا جستن،

و خلاصه یعنی خود را مرتبط و متصل به اقیانوس لایزال قدرت و حکمت الهی دیدن و به سمت هدف اعلی، با امید و بی‌تشویش شتافتن.

همه‌ی عزت و اعتلایی که به مسلمین وعده داده شده، در سایه‌ی چنین ایمان و درک روشن و عمیقی از توحید است. بدون فهم درست و پایبندی عقیدتی و عملی به توحید، هیچ‌کدام از وعده‌های الهی درباره‌ی مسلمانان عملی نخواهد شد.

پیام رهبر انقلاب به‌مناسبت اولین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) 10/3/1369

  1. اقامۀ توحید در زندگی

معرفت آموزی در خلأ، بدون توجه به وظیفه‌ای که این معرفت بر دوش انسان می‌گذارد، چندان کارساز نیست. معرفت، مقدمه‌ی عمل است. چیزی می‌آموزیم تا صراط مستقیم را بشناسیم، در آن قدم بگذاریم، در آن پای بفشاریم و به سمت هدف‌های آن پیش برویم. معرفت دینی با توجه به عمل صالحی که دنبال آن وجود دارد، وقتی به جوان آموخته شد، باید بتواند او را مسلح و مجهز کند و اعتماد به نفس را برای پیمودن راه بسیار مهم و دشواری که در پیش روی نسل امروز ماست، به او بدهد.

بیانات رهبر انقلاب در دیدار دانشجویان و دانش آموزان طرح ولایت 17/5/1381

 

توحید، یک مبنای فلسفی است یک اندیشه است، اما ببینید، توحید یک امتداد اجتماعی دارد، یک امتداد سیاسی دارد، لا اله الا الله فقط در تصورات و فروض فلسفی و عقلی منحصر و زندانی نمی‌ماند و می‌آید در جامعه تکلیف حاکم را معین می‌کند، تکلیف مردم را معین می‌کند. بگردید دنبال این‌ها،  این‌ها را مشخص بکنید، روی آن‌ها کارکنید.

بیانات رهبر انقلاب در جمع نخبگان و فضلای علوم عقلی اسلامی حوزه علمیه قم، زمستان 82

 

  1. 4.     مهم‌ترین راهبرد انبیاء برای تحقق اهدافشان چه بوده است؟

مدرسه بازی و موعظه کاری و تربیت فردی، کار انبیا نیست.

برای ساختن انسان باید محیطِ متناسب، محیط سالم، محیطی که بتواند او را در خود بپروراند، تربیت کرد و بس.

باید[برای] جامعه الهی، جامعه توحیدی، محیط متناسب درست کرد تا انسان در این محیطِ متناسب، نه یکی‌اش، نه ده تایش بلکه گروه گروهش ساخته بشوند

 ( کتاب طرح کلی اندیشه اسلام در قرآن)

 

  1. تربیت خواص زیربنای ساخت جامعهی توحیدی

در محیط جاهلی مکه، پیغمبر وقتی می‌خواهد آدم درست بکند، مجبور است یکی‌یکی درست کند، برای خاطر اینکه از برای ایجاد آن چنان نظامی، یک عده خواص لازم‌اند، یک عده سنگِ زاویه و زیربنا لازم‌اند، این‌ها قبلاً دانه‌دانه درست می‌شوند؛ این منافات ندارد با نقشه کلی انبیا. پیغمبر برای اینکه سنگ‌های زاویه جامعه مدنی را درست بکند و بتراشد، مجبور است در مکه آدم سازیِ فردی بکند؛ یک دانه ابوذر؛ یک عبدالله مسعود، یکی دیگر، یک دیگر و از این قبیل، صد نفر، دویست نفر فوقش آدم درست می‌کند. اینها می‌شوند سنگ‌های بنا از برای تشکیل جامعه مدنی آینده، یعنی جامعه توحیدی و اسلامی... وقتی به مدینه می‌رسد آن جامعه الهی و اسلامی در مدینه تشکیل می‌شود، پیغمبر در راس آن جامعه است و حاکم به احکام و فرمان‌های خداست. آنجا، آن‌وقت خدای متعال اینجوری حرف می‌زند: «إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ» چون به یاری و پیروزی خدا برسد و فتح بیاید، «وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا» و ببینی مردم را که فوج فوج به دین خدا داخل می‌شوند. این حاصل مطلب در زمینه هدف‌های انبیاست.

 

  1. رسالت انقلاب اسلامی به عنوان مهم ترین راهبرد زمینه سازی ظهور و تحقق اهداف انبیاء چیست؟

ما بر سر شهر و مملکت با کسى دعوا نداریم،

«ما تصمیم داریم پرچم   «لا اله الا اللَّه» را بر قلل رفیع کرامت و بزرگوارى به اهتزاز درآوریم.»

                  پیام قبول قطعنامه 598

  1. انقلاب نبوی

امام ما براى حیات دوباره‏ اسلام، درست همان راهى را پیمود که رسول معظم (صلّى الله علیه و آله و سلّم) پیموده بود؛ یعنى راه انقلاب را. در انقلاب، اصل بر حرکت است؛ حرکتى هدف‏دار، سنجیده، پیوسته، خستگى‏ناپذیر و سرشار از ایمان و اخلاص. در انقلاب، به گفتن و نوشتن و تبیین اکتفا نمى‏شود؛ بلکه پیمودن و سنگر به سنگر پیش رفتن و خود را به هدف رساندن، اصل و محور قرار مى‏گیرد. گفتن و نوشتن هم در خدمت همین حرکت در مى‏آید و تا رسیدن به هدف یعنى حاکمیت بخشیدن به دین خدا و متلاشى ساختن قدرت شیطانى طاغوت ادامه مى‏یابد:

«هو الّذی ارسل رسوله بالهدى و دین الحقّ لیظهره على الدّین کلّه و لو کره المشرکون»

 

  1. ساخت الگویی الهام بخش برای مردم دنیا

بعد از این مرحله [تشکیل دولت اسلامی]، مرحله‌ی تلألؤ و تشعشع نظام اسلامی است؛ یعنی مرحله‌ی ایجاد کشور اسلامی. اگر این مرحله به وجود آمد، آن‌وقت برای مسلمانهای عالم، الگو و اسوه می‌شویم: «لتکونوا شهداء علی النّاس». اگر توانستیم این مرحله را به‌سلامت طی کنیم - که از همّت مردان و زنان مؤمن، این چیزها اصلاً بعید نیست - آن‌وقت مرحله‌ی بعدی، ایجاد دنیای اسلام است. ببینید؛ فرآیند تحقّق نظام اسلامی، همین‌طور قدم به قدم به نتایج نهایی خود نزدیک می‌شود. نمی‌شود توقّع داشت که من و شما خود را اصلاح نکنیم؛ اما دنیا را اصلاح کرده باشیم یا کشور، اسلامی شود؛ نه. ما باید به خود بپردازیم. پس یکی از چیزهایی که ما لازم داریم، استقامت و پایداری است. استقامت، یعنی مسیر و جهت گیری را گم نکنیم و مرتب خطاها را اصلاح کنیم و از این‌که به ما بگویند خطا کرده‌اید، بدمان نیاید.

(21/09/1380)

اگر حرف شما ملت ایران پیش رفت، اگر شما توانستید پیروز شوید، به آن نقطه‌ی موعود برسید، آن وقت مسیر تاریخ عوض خواهد شد؛ زمینه‌ی ظهور ولىّ‌امر و ولىّ‌عصر (ارواحنا له الفداء) آماده خواهد شد؛ دنیا وارد یک مرحله‌ی جدیدی خواهد شد. این بسته به عزم امروز من و شماست، این بسته به معرفت امروز من و شماست.

 (بیانات در دیدار مردم قم 19/10/1391)

 

  1. انقلاب جهانی

عزیزان من، جوانان، برای این ملت، قضیه‌ی بنای یک نظام و تمدن اسلامی و یک تاریخ جدید، قضیه‌ای جدی است.

      آن را جدی بگیرید...

 آنچه در ایران اتفاق افتاد، مسئله‌ی یک حرکت عظیم در مقیاس جهانی است.

 

بیانات رهبر انقلاب در آستانه‌ی سالروز تسخیر لانه‌ی جاسوسی امریکا و روز ملی مبارزه با استکبار 11/8/1373

 

  1. تغییر مسیر تاریخ و آماده شدنِ زمینه‌ی ظهور

اگر شما ملت عزیز، شما جوان‌های خوش‌روحیه و پرتوان و عازم، در این راهی که دارید می‌روید، ایستادگی کنید، شک نکنید که در زمان متناسب، تمام آمال و آرزوها و داعیه‌ها و شعارهای ما نه فقط نسبت به این کشور، بلکه نسبت به دنیای اسلام و جامعه‌ی بشری تحقق پیدا خواهد کرد ...

آن‌وقت چه اتفاقی می‌افتد؟ مسیر تاریخ دنیا تغییر پیدا خواهد کرد؛ مسیر تاریخ عوض خواهد شد. امروز مسیر تاریخ، مسیر ظلم است؛ اگر شما توانستید در این راه پیروز شوید، آن‌وقت مسیر تاریخ عوض خواهد شد؛ زمینه‌ی ظهور ولیّ‌امر و ولیّ‌عصر ارواحناله‌الفداء آماده خواهد شد؛ دنیا وارد یک مرحله‌ی جدیدی خواهد شد. این بسته به عزم امروز من و شماست، این بسته به معرفت امروز من و شماست.

بیانات رهبر انقلاب در دیدار مردم قم در سالروز قیام ۱۹ دی 19/10/1391

 

  1. مأموریت این نسل

سؤال می‌شود که مأموریت این نسل چیست؟ الزاماتش چیست؟ کی می‌خواهد او را پیش ببرد و هدایت کند؟

انقلاب برای ایجاد یک دولت [به جای دولت] که به وجود نیامد، برای ایجاد یک نظام، یک مجموعه‌ی ملی و انسانی بر اساس یک تفکر به وجود آمد.

            برای این‌که تفکر انبیاء در جامعه پیاده شود، یک حرکت بلندمدت و طولانی لازم بود. این انقلاب با این هدف به‌وجود آمد.

جامعه‌ی اسلامی، کشور اسلامی، نه فقط دولت اسلامی، نه فقط تشکیل یک نظام اسلامی، بلکه تشکیل یک واقعیت و یک مجموعه‌ی مردمی که بر اساس تعالیم اسلام زندگی می‌کنند و آثارش را احساس می‌کنند. این هدف ماست.

 

  1. رسالت ما دانشگاهیان در امتداد رسالت رسولان الهی به عنوان شیعه و منتظر آخرین حجت خدا (عج) چیست؟ 

حرف اصلی

[اول این که]می‌خواهیم فرض را بر این بگذاریم که دانشجو در اعماق دل خود و در بلندپروازی‌های ذهن جوانانه‌ی خود، از مسائل شخصی و شغل و امثال این‌ها عبور کرده. نه این‌که شغل و زندگی و ازدواج و مسکن را نمی‌خواهد - این‌ها که ضروریات زندگی است - بلکه به این معنا که در این ایستگاه‌های موقت و کوچک، منحصر و متوقف نمانده...

            جایگاه ما از لحاظ دید تاریخی و جغرافیایی و جغرافیای سیاسی کجاست؟ ما به عنوان ایرانِ جمهوری اسلامی، حرفمان در دنیا چیست؟

دوم این‌که اگر بخواهیم این سخن به کرسی بنشیند، باید چه‌کار کنیم؟

این، حرف اصلی ما با دانشجوهاست و به نظر من فکر اصلی است که جماعت دانشجو باید آن را دنبال کند.

          اما جواب سؤال اول که جای ما کجاست.

در یک جمله‌ی کوتاه، جای ما به چالش کشیدن زشتی‌ها و سختی‌ها و دردمندی‌هایی است که از سلطه‌ی زر و زور و حاکمیت فساد مالی و قدرت، در دنیا و در سطح بین‌المللی به‌وجود آمده؛ این را دست کم نگیرید...

این شأن ماست. خیمه‌ای که این‌جا سرِپاست، ریسمان‌ها و میخ‌های عمیقی که این خیمه در سرزمین اسلامی دارد، در کشورهای دیگر کوبیده شده است. ما در ملت‌های گوناگون عمق استراتژیک داریم...

یک هویت جمعی بین‌المللی زنده‌ی خسته‌نشو، متکی به ایمان قلبی و دینی؛ این است که نمی‌گذارد انسان خسته شود. هر چیز دیگری قابل خسته شدن است، جز ایمان با طراوت دینی.

این می‌تواند آن قدرت‌ها را به چالش بکشد و تعدیل کند و در نهایت آن‌ها را از بین ببرد. ان‌شاءاللّه در حکومت عدل مهدوی عجّل‌اللّه‌تعالی‌فرجه‌الشریف این کارها انجام می‌گیرد؛ منتها ما هم می‌توانیم مقدماتش را انجام دهیم؛ اگر همت و اراده و ایستادگی و تدبیر داشته باشیم. این کارها، هم ایستادگی و شجاعت و قدرت می‌خواهد؛ هم تدبیر و عقل می‌خواهد.

سؤال دوم؛ چگونه می‌توانیم در این چالش موفق شویم؟

 این چیزی است که به شما جوان‌ها خیلی ارتباط پیدا می‌کند. قدرت‌هایی که در بخش‌های مختلف باید به‌وجود بیاوریم، در درجه‌ی اول قدرت علمی است. دانشگاه‌ها در این زمینه مسئولیت دارند... علم، ثروت هم ایجاد می‌کند، قدرت نظامی هم ایجاد می‌کند، اعتماد به نفس هم ایجاد می‌کند.

بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعى از دانشجویان و نمایندگان تشکل‏هاى دانشجویى 1384/7/24

                    

13. نقش ممتاز دانشگاه در جامعه

درست است که محیط‌های اسلامی و انقلابی زیاد است محیط‌های شهری کسب و کار، محیط کارگری، محیط حوزه‏ی علمیه و محیط‌های گوناگون دیگر ـ اما هیچکدام از این محیط‌ها مشغول ساختن انسان‌هایی نیست که با تخصص و دانش خودشان، باید در فردای این مملکت، چرخی از چرخ‌های زندگی را حرکت بدهند. البته از این جهت، حوزه‏ی علمیه مختصراً وجه شباهتی با دانشگاه دارد؛ اما آن هم باز تفاوت‌های خیلی زیادی دارد. در امر اداره‏ی آینده‏ی کشور، دانشگاه جلوتر و مهم‌تر است. دانشگاه است که مدیران و سیاسیون و مهندسان آینده‏ی کشور را تربیت می‏کند؛ متخصصان و دانشمندانی که باید در زمینه‏های مختلف زندگی ـ از صنعت و کشاورزی و تسلیحات و از همه‏ی شؤون جامعه ـ کشور را در فردا اداره کنند، دارد تربیت می‏کند. پس ببینید، دانشگاه این قدر مهم است.

دانشگاه مهم‌ترین زیرساخت پیشرفت و توسعه‌ کشور است؛ یعنى هیچ یک از زیرساخت‌هاى گوناگون کشور اهمیت و نقش دانشگاه را ندارد؛ چون دانشگاه نیروى انسانى را تربیت می‌کند که مهم‌ترین سرمایه‌ کشور نیروى انسانى است. از دانشگاه همیشه و در همه جا این انتظار هست که محل جوشش و اوج دو جریان حیاتى در کشور باشد: اول، جریان علم و تحقیق؛ دوم، جریان آرمان‌گرایى‌ها و آرمان‌خواهى‌ها و هدف‌گذارى‌هاى سیاسى و اجتماعى.

 

14. دانشگاه مرکز اقتدارآفرینی کشور

«حقیقتاً کشوری که دستش از علم تهی است، نمی‌تواند توقع عزت، توقع استقلال و هویت و شخصیت، توقع امنیت و توقع رفاه داشته باشد. علم، عزت می‌بخشد. جمله‌ای در نهج‌البلاغه هست که خیلی جمله‌ی پرمغزی است. می‌فرماید: «العلم سلطان»؛ علم اقتدار است. «سلطان» یعنی اقتدار، قدرت. «العلم سلطان من وجده صال و من لم یجده صیل علیه»؛ علم اقتدار است. هر کس این قدرت را به‌چنگ آورد، می‌تواند تحکم کند؛ می‌تواند غلبه پیدا کند؛ هر کسی که این اقتدار را به‌دست نیاورد، «صیل علیه»؛ بر او غلبه پیدا خواهند کرد؛ دیگران بر او قهر و غلبه پیدا می‌کنند؛ به او تحکم می‌کنند.»

«ایستادگی ملت ایران، خیلی ایستادگی باشکوهی است. یک رکن مهم این ایستادگی، علم است. این علم است که به ما اعتماد به نفس داده... این دانشگاه بود که به ملت ایران کمک کرد تا بتواند عزت نفس خودش را حفظ کند، آبروی خودش را حفظ کند و در مقابل زیاده‌خواهی دشمنان سینه سپر کند.»

به دانشگاه با دو چشم و از دو دیدگاه باید نگاه کرد و می‌شود نگاه کرد: یکی از بعد علم و آینده علمی، و یکی از دیدگاه نگاه به یک کانون پیشرو اجتماعی. نگاه دوم به دانشگاه، نگاه به‌عنوان یک مرکز و یک کانون پیشرو در جامعه است، که همه جای دنیا هم همین‏‌طور است. دانشگاه، یکی از مراکزی است که نشان دهنده و منعکس کننده کیفیت فکری و حرکت موجود در جامعه است.

 

  1. بدون این نمی‌شود!

ما ابتدای راهیم. اولاً باید نظام را از لحاظ مبانی معرفتی‌اش کامل کنیم.

ثانیاً بنای نظام را باید بر اساس آن مبانی معرفتی کامل کنیم؛ یعنی نظام اسلامی، دولت اسلامی و کشور اسلامی، هر کدام مُتَرَتِّب بر همدیگر است؛ این‌ها همه یکسان و یک چیز نیستند.

تا کشور، اسلامی بشود، ما خیلی کار داریم. تا مکارم اخلاق اسلامی و دانشگاه اسلامی تحقق پیدا کند، راه طولانیّ  داریم. برای اینکه ما بتوانیم به این آینده‌های مطلوب برسیم، احتیاج به نسل جوانِ با همتِ پُرانگیزه‌ی مؤمنِ تلاشگرِ کاردانِ راه‌بلد داریم.

یکی از شرایط اصلی‌اش مؤمن بودن و متقی بودن است. این‌که می‌گوییم تشکل‌های اسلامی و محیط‌های دانشجویی، معارف و معرفت اسلامی را در خودشان عمق ببخشند، برای این است که بتوانند این بار سنگین را بر دوش بگیرند و به منزل برسانند؛ والّا نمی‌شود. این نکته و حرف اصلی ما با مجموعه‌های دانشجویی است.

بیانات  رهبر انقلاب در دیدار دانشجویان نمونه و نمایندگان تشکل‌های مختلف دانشجویی 25/7/1385

 

  1. ضربه سطحی نگری

          آنچه که ضرر می‌زند، ضربه می‌زند، سطحی‌نگری در اعتقاد و در فهم و در گزینش منطق و مبناست. سطحی‌نگری ضربه می‌زند؛ مثل یک سر باری که بر روی یک مجموعه‌ی باری گذاشته باشند، یک باد شدید، یک تکان شدید، او را می‌اندازد. عمق باید داد، ریشه باید داد اعتقادات را ...

از خود شروع کردن هم که دستور اسلام به ماهاست؛ همه‌ی ما در همه‌ی سطوح باید اول از خودمان شروع کنیم. «مَنْ نَصَبَ‏ نَفْسَهُ‏ لِلنَّاسِ‏ إِمَاماً فَلْیبْدَأْ بِتَعْلِیمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِیمِ غَیرِه».

در همه‌ی سطوح همین‌جور است. از خودمان باید شروع کنیم.

بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از بسیجیان و فعالان طرح شجره‌ی طیبه‌ی «صالحین»(01/09/1391)

 

17. شرط رسیدن به مقصود

صراط مستقیم، ما را به هدف خواهد رساند؛ اما کِی؟ در چه مدت؟ با چه تلاش و مجاهدتی؟

این بستگی دارد به این که من و شما چه‌قدر تلاش کنیم،

چه‌قدر جدی بگیریم، چه‌قدر درست حرکت کنیم؛ این به همت ما بسته است...

بیانات رهبر انقلاب در دانشگاه امام حسین علیه‌السلام 6/3/1392

18. ما همه مسؤولیم

خیلی کار باید انجام دهیم.

تک تک ما مسؤولیم... در قبال این انقلاب

باید کار کرد. همه باید کار کنیم.

مسؤولیت را بپذیریم

شانه هامان زیر بار مسؤولیت باید خم شود.

                                  بیانات رهبر انقلاب در دیدار مردم آذربایجان26/11/1390

 

 

 

اللهم عجل لولیک الفرج