تحلیل‌گر آمریکایی در گفت‌وگو با فارس: انقلاب اسلامی، میراث امام خمینی است که با رهبری آیت‌الله خامنه‌ای هم‌چنان جریان دارد تحلیل‌گر و استاد دانشگاه آمریکایی درباره امام خمینی گفت وی با میراث عظیم خود که انقلاب اسلامی ایران است، به مردم مستضعف جهان با هر دینی امیدواری داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در آستانه رحلت حضرت امام خمینی (ره) گفت‌وگویی داشتیم با یک استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسایل سیاسی اهل آمریکا و نظر وی را درباره شخصیت و تاثیر امام راحل (ره) جویا شدیم.

«یورام عبدالله ویلر» استاد دانشگاه، تحلیلگر سیاسی و خبرنگار در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: انقلاب اسلامی ایران میراث امام خمینی بود، انقلابی که امواج شگفت‌انگیزی را در جهان اسلام به جریان انداخت تا جایی که هنوز هم در فضای بین‌المللی بازتاب دارد.

وِیلر افزود «رهبر انقلاب یک مرد متواضع از شهری کوچک در استانی مرکزی در ایران بود که نه تنها کشورش را از چنگال امپریالیسم آمریکا نجات داد بلکه به مردم مستضعف و مظلوم جهان الگویی را ارائه نمود تا برای پایان دادن به بدبختی جمعی‌شان از آن الگو پیروی کنند».

 

فارس: چه شناختی از امام خمینی و شخصیت ایشان دارید؟

وِیلِر: [حضرت امام] روح الله خمینی در خانواده‌ای متعهد در شهر خمین به دنیا آمد و ویژگی‌های خاص اجداد خود را به ارث برد. از جمله آن عطش کسب دانش الهی و تمایل برای راهنمایی دلسوزانه دیگران بود.وقتی روح الله خمینی فقط 5 سال داشت، پدرش سید مصطفی موسوی که در مقابل حکومت استبدادی مظفرالدین شاه قاجار به پا برخاسته بود، به دست عوامل رژیم کشته شد و روح الله جوان به دلیل از دست دادن پدرش، از همان زمان شخصا شهادت را تجربه کرد و بعد از آن زندگی تلخ یک یتیم را تجربه نمود.

وی وقتی 15 ساله بود مادر متعهد خود خانم هاجر را نیز از دست داد و سپس به فاصله اندک، عمه‌اش صاحب خانوم که هر دو راهنمایان مهمی برایش بودند، فوت شدند. امام خمینی تحصیلات مذهبی خود را در خانه‌ و در شهر خمین آغاز کرد و سپس به عراق و بعد از آن به قم رفت.

روح الله خمینی شاگرد آیت‌الله محمدتقی خوانساری، میرزا سیدعلی یثربی کاشانی و میرزا محمد علی ادیب تهرانی بود که همه در دیدگاه سیاسی امام تاثیرگذار بودند، بویژه آیت الله خوانساری که مدت‌ها زندانی بریتانیایی‌ها بود بر نگرش سیاسی امام تاثیر گذاشت. 

سپس در سال 1342 تغییر چشمگیری در زندگی امام خمینی بوجود آمد و این زمان آغازی بر تلاشی طولانی‌مدت از جانب وی بود که به پیروزی انقلاب اسلامی انجامید. امام در پاسخ به حکومت دیکتاتوری ایران که از سوی آمریکا منصوب شده بود، در فیضیه قم سخنرانی محکمی در واکنش به انقلاب سفید ضداسلامی محمدرضا پهلوی انجام داد و رژیم شاه را محکوم کرد.

در نتیجه این سخنرانی، امام بامداد روز 15 خرداد دستگیر شد و در نتیجه آن تظاهرات گسترده‌ای علیه شاه و سیاست‌هایش از سوی مردم برگزار شد. یکی از نزدیکان شاه به نام ژنرال حسین فردوست نوشت، آمریکایی‌ها برای سرکوب اعتراضات همکاری کردند و صدها زن و مرد توسط نیروهای شاه سلاخی شدند.

فروردین سال بعد، امام از زندان آزاد شد و به قم بازگشت و در اولین سالگرد قیام 15 خرداد، امام یک روز عزا اعلام کرد و مجلس سوگواری در قم برگزار شد. آبان همان سال شاه بار دیگر امام را دستگیر کرد و وی را با یک هواپیمای نظامی به ترکیه فرستاد. یازده ماه بعد از آن امام به عراق تبعید شد و  در مدرسه شیخ مرتضی انصاری سخنرانی معروف خود درباره ولایت فقیه را انجام داد. 

 

بعد از 13 سال، امام را از عراق به یک روستا در حومه پاریس تبعید کردند. این تصمیم وزرای خارجه ایران و عراق در آن زمان بود که با یکدیگر مهر ماه سال 57 در نیویورک دیدار کرده بودند. دلیل تبعید امام به فرانسه این بود که متاسفانه هیچ کشور اسلامی حاضر به پذیرش امام نشده بود. 

اما ورود به اروپا برای امام خوب بود چرا که این امکان را به وی داد تا به رسانه‌های جهان دسترسی داشته باشد و پیام خود را که درخواست پایان دادن به رنج مردم ایران از حاکمیت شاه دست‌نشانده آمریکا بود، راحت‌تر منتشر نماید. در همین زمان، مقاومت در مقابل رژیم شاه از طریق نوارهای کاست از سخنرانی‌های امام که از طریق تلفن تکثیر می‌شد، ادامه داشت و سرانجام در تاسوعا و عاشورای سال 57 رژیم پهلوی را به زانو درآورد. 

سیاست خارجی امام خمینی را چگونه می‌بینید؟

وِیلِر: معروف است که امام خمینی گفته‌اند «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» و همین جمله گویای سیاست خارجی ایشان است. دولت اسلامی سیاست توازن را دنبال می‌کرد که به معنای این بود، به جای شیوه اروپایی و توازن قدرت، ایران سیاست بی طرفی را دنبال می‌کرد و ملت ایران را از خدمت آمریکا و متحد آن یعنی صهیونیست‌ها رهانید و آن را در خدمت اسلام قرار داد. 

حدود 40 سال بعد از انقلاب امام خمینی، اکنون انقلاب با رهبری آیت الله سید علی خامنه‌ای  و با همان مفاهیم در کنار اهدافی برای خودکفایی و با مفهومی چون اقتصاد مقاومتی در جریان است. انقلاب اسلامی ایران، میراث امام خمینی است و دیدگاه جهانی وی درباره اسلام و مسلمانان نیز میراث اوست.

امام از هرگونه فرقه‌گرایی در اسلام اجتناب کرد و نیروی تازه‌ای به دین بخشید. امام با انقلاب اسلامی‌اش در ایران، به مردم مستضعف جهان در همه ادیان و اقشار جامعه امیدواری داد. هدف از صدور انقلاب اسلامی، عدالت جهانی است و ایده ولایت فقیه، میراث کلیدی وی برای دستیابی به این هدف است. 

انتهای پیام/