تیم ملی فوتبال ایران از پرتغال نبُرد ولی مردم ایران قدران مربی و بازیکنان هستند و شاد

چرا؟

چون تمام توان خودشان را گذاشتند و مردانه جنگیدند

پس مردم ایران قدرشناس هستند

درنتیجه اگر حکومتی ها و دولتی ها درست کارکنند و تمام توان خود را برای رفع مشکلات و پیشرفت ایران بگذارند مردم می فهمند و قدر شناس خواهند بود(ققنوس بی بال در اوج آسمان)

دریافت
مدت زمان: 53 ثانیه

یادداشت/ مهدی فضائلیایران؛ از گروه مرگ تا گروه زندگی!چرا تیمی که به حسب ظاهر نتوانست صعود کند و حتی پس از باخت، اینقدر مورد استقبال و تقدیر مردم قرار گرفت؟ پاسخ به این سوال فقط یک چیز است؛ اطمینان مردم به تلاش بی دریغ بازیکنان و گرفتن نتایج قابل قبول هر چند جمع‌بندی نتایج، عدم صعود باشد!

به گزارش خبرگزاری فارس «مهدی فضائلی» کارشناس مسائل سیاسی، در یادداشتی نوشت:

تب فوتبال در ایران، همپای همه دنیا بالاست و این روزها کمتر جایی را می‌توان یافت که تحت تاثیر مسابقات جام جهانی فوتبال نباشد.
جا دارد از این فضای پر نشاط و پر نکته، چند نکته ای را برای مسائل مبتلا به و البته راهبردی استفاده کنیم.
نخستین نکته، نیاز روزافزون جامعه به نشاط است. نیازی که همچون دیگر نیازهای طبیعی اگر پاسخ درستی به آن داده نشود یا ناخودآگاه به بیراهه می رود و یا آگاهانه به بیراهه کشانده می شود!
رفتار اقشار مختلف در واکنش به مسابقات فوتبال بیانگر این نیاز است و دولتمردان باید برای "مدیریت شادی" مردم سیاستگذاری و برنامه ریزی کنند.
نشاط و شادی همچون آزادی است و همانطور که اگر از آزادی درست و بجا استفاده نشود، به ضد خود تبدیل می شود، اگر نشاط اجتماعی هم درست و به موقع مدیریت نشود، به ضد نشاط تبدیل می شود.
استفاده نادرست از نشاط یعنی مغلوب هیجانات شدن و هنجارهای اجتماعی که مبتنی بر شرع و قانون و عرف است را زیرپا گذاشتن.
سالهاست نیاز به کار جدی تر در حوزه نشاط اجتماعی احساس می شود اما اقدام شایسته ای در باره آن سراغ نداریم.
کج فهمی ها و بدفهمی ها در این حوزه موجب شده است عده ای فرصت طلب، اسلام عزیز را و یا مکتب پرافتخار تشیع را مورد طعن و تمسخر قرار دهند و آنرا دین و مذهب اشک و آه معرفی کنند غافل از اینکه اشک و آه این دین و این مذهب هم، نشاط آفرین و بهجت زاست!
و البته کجا دانند حال ما، گرفتاران در بند لذائذ صرفا" مادی و شهوانی؟
دومین درس از فضای فوتبالی این روزهای کشورمان، نحوه مواجهه مردم با تیم ملی کشورمان است.
تیم ملی فوتبال کشورمان در سه مسابقه، یک برد( با گل به خودی حریف)،یک باخت و یک مساوی را رقم زد و سرانجام هم با جام خداحافظی کرد؛ اما پس از هر سه بازی و بخصوص پس از باخت مقابل اسپانیا و مساوی در برابر پرتغال با تحسین مردم و کارشناسان مواجه شد!
چرا تیمی که به حسب ظاهر نتوانست صعود کند و حتی پس از باخت، اینقدر مورد استقبال و تقدیر مردم قرار گرفت؟ رمز و راز تشکر مردم از تیم بازمانده از صعود و ناکام در تحقق رو‌یایش چیست؟!
پاسخ به این سوال فقط یک چیز است؛ اطمینان مردم به تلاش بی دریغ بازیکنان و گرفتن نتایج قابل قبول هر چند جمع بندی نتایج، عدم صعود باشد!
از این نکته، دولتمردان ما باید درس بگیرند و مطمئن باشند اگر مردم احساس کنند آنها نیز همه تلاش خود را برای حل مشکلات کشور بکار می گیرند و نتایج در کل قابل قبول باشد هر چند به غلبه بر همه مشکلات منجر نشود، مردم قدردان آنان خواهند بود!
مسئولان بدانند، میدان خدمت به مردم، میدانی نیست که بدون تلاش خالصانه و رفتار جهادی، بتوانند در صدر جدول قرار بگیرند!
اما سومین نکته درس آموز مسابقات فوتبال جام جهانی؛
بلافاصله پس از قرعه کشی مسابقات جام جهانی که ایران در کنار اسپانیا، پرتغال و مراکش قرار گرفت، این گروه به " گروه مرگ" شهرت یافت و ایران از همان ابتدا و تا زمان برگزاری مسابقات در نظر برخی، بازنده ای بود که به سرعت جنازه اش به کشور بازگردانده خواهد شد!
چه اتفاقی افتاد که نام این گروه برای ایران به " گروه زندگی" تغییر یافت؟!
تغییر " گروه مرگ" به " گروه زندگی" به رغم عدم صعود به مرحله بعد،زمانی اتفاق افتاد که مردم حماسه آفرینی تیم ملی ایران عزیز را در قاب سبز ورزشگاه های کرستوفسکی سن پترزبورگ،کازان آره نای کازان و مرداویا آرنای سارانسک، به چشم خود دیدند!
اما یک میدان مسابقه دیگری هم هست که حریفانش به مراتب از اسپانیا و پرتغال و مراکش، هم بیشترند و هم قدرتمندتر، و ایران عزیز در آن میدان حماسه ها آفریده و از سد حریفانش عبور کرده و به مرحله فینال راه یافته و از فینال نیز سربلند خارج شده است اما چون قاب آن خاکی و خونی بوده و درست هم به تصویر کشیده نشده، بسیاری از آن غافلند و گاه با مظلومیت تمام نبردشان را هم زیر سوال می‌برند!
این مسابقه و این میدان، نبرد هولناک و نابرابر مجاهدان و رزمندگان ایران عزیز در سوریه و عراق و کلا" منطقه حساس غرب آسیاست!
این گروه نیز که بیش از هشتاد کشور در مقابل ایران قرار گرفته بودند و آمریکا به تنهایی هفت هزار میلیارد دلار برای پیروزی در آن هزینه کرده است، " "گروه مرگ" واقعی بود که به برکت ایثارها و مجاهدت ها به " گروه زندگی" تغییر یافت.
این گروه قرار بود پس از عبور از سوریه و عراق، ایران را فتح کنند اما ...

** انتشار همزمان در روزنامه صبح نو

انتهای پیام/ز