ابوالحسن بنی صدر-1

محرمانه

تاریخ: 28ژانویه1979-8/11/57

از: سفارت آمریکا تهران

به: وزارت امور خارجه واشنگتن

گزارشگر: پاترسون

موضوع: تماسهای پشنهاد شده

1-     تمام متن محرمانه است.

2-   از شما قدردانی می کنیم اگر شماره تلفن برادر مشاور خمینی، بنی صدر را دوباره امتحان کنید. ما شماره 847956 را دریافت کرده ایم و این شماره او نیست. اگرکاتم شماره دیگری برای بنی صدر ندارد.

 لطفا" بپرسید که آیا او کانالهای دیگر(دوستان،همکاران،خویشان) را می شناسد که پاترسون بتواند از طریق آنها با بنی صدر تماس بگیرد.

از کاتم برای لیست تشکر کنید.

سولیوان

ص82

ابوالحسن بنی صدر-2

محرمانه

شماره سند: 1158

تاریخ: 22اکتبر79-30/7/58

از: سفارت آمریکا در تهران

به: وزارت امورخارجه واشنگتن دی .سی. مهم

موضوع: بنی صدر

گزارشگر: کندی (مامور اقتصادی)

1-     تمام متن محرمانه است.

2-   روز20اکتبر(28مهر) کارشناس اقتصادی ساعتی با بنی صدر، اقتصاددان اسلامی وعضو موثرشورای انقلاب گذراند. همکاران دیپلماتیک ما قبلاً تذکر داده بودند که بنی صدر در دادن جوابها طفره می رود وحتی ضد ونقیض گویی نیز می کند همانطوری که در مطالب زیر آشکار خواهد شد.

3-    نقش روحانیت: بدون خجالت از بکار بردن واژه ملاسالاری (حکومت روحانیت) بیان داشت که حرف آخر دست روحانیت است.

اودولت بازرگان را به یک وزارتخانه تشبیه کرد وشورای انقلاب را به یک مجلس (پارلمان).(احتمالاً کنترل وزارتخانه بدست آنست).

تمام طرح ها ی اصلی (بزرگ) مانند موافقت نامه های تعیین غرامت پیمان کاران قبلی آمریکایی ابتدا توسط دولت تصویب می شوند، بعد توسط شورای انقلاب.

4- در مورد موافقتنامه های اتحادیه ای : بنی صدر از یک سئوال درموردGTE (شرکت الکترونیکی که طرح تلفن و... دارد)طفره رفت واظهار داشت که طرح پیشنویس برنامه جدید هنوز مورد توجه او قرار نگرفته است، ولی ما می توانیم تصویب چنین پروژه های بزرگی را مانند بندر جدید در بند عباس وفرودگاه جدید تهران را بعنوان نشانگر خطی که دولت ایران می خواهد دنبال کند تلقی کنیم .لیکن او اشاره کرد که طرح پروژه های اصلی دوران شاه منجمله فرودگاه ها وبندرها بدستور شرکتهای چند ملیتی بوده است ودو پروژه ای که دربالا مطرح شده است در دوران رژیم قبلی تصویب شده است.

این تناقض گوئیها (که اولین آنها از یک سری تناقض بود)قطعاً اشکالی برای بنی صدرنداشت!بعداًوقتی پرسیده شد که آیا رژیم جدید تمایلی به سرمایه گذاری خارجی و واردات تکنولوژی وغیره دارد؟

بنی صدر با نظر مساعدی جواب داد که سرمایه گذاری باید بنفع کشور ایران باشد نه به نفع شرکتهای چند ملیتی.

5- بنی صدر تائید کرد که روحانیون وکمیته ها بدنبال کسب اطلاعاتی از بازارها در مورد کالاهای وارداتی هستند تا اینکه تعیین کنند چقدر به فروشندگان خارجی پرداخت شده است وچقدر به قیمت اصلی اضافه کرده اند، بنی صدر توضیح داد که سختگیری در مورد قیمتها یک عمل عادی سنتی در ایران بوده است .پدر بزرگ او یک ملا بوده ومسئول تنزل قیمت خیار در همدان شده بوده است اصلاًچیزی فروخته نشد تا اینکه به قیمت عادلانه رسید!بنی صدر گفت وضع بازار های فعلی خیلی پیچیده تر از وضع خیارهای همدان می باشد.

6-  در مورد هدر دادن 50درصد ظرفیت صنایع وبیکاری زیاد از او سئوال شد،بنی صدرتوضیح داد که خیلی از باصطلاح شاغل ها هم در زمان شاه بی کار نامشهود بوده اند(یعنی شغل کاذب داشته اند)ساختمان سازی غیرضروری ونیروی انسانی نظامی عواملی بوده اند که رژیم شاه توسط آنها یک مشکل جدی را می پوشانید.اوگفت یک میلیون نفر اساساً درتهران بر نیروی کار اضافه می شود.توسعه روستاها یکی از اهداف مهم رژیم جدید است وبعد برگردانیدن مردم بداخل روستاها وروی زمین را نیز ،در بر دارد.

7- بگفته بنی صدر اغلب صنایعی که الان مشکلات دارندهیچگاه نبایست از اول تشکیل می شدند،اینها یک رؤیا بودند که فقط رضایت قشر مرفه را جلب می کرد.و مسلماًحرص شرکتهای چند ملیتی نیز ارضاء می شد.مثلاًچرا باید ایران 6مجتمع مونتاژاتومبیل سازی داشته باشد.یکی کفایت می کند واین هم نباید فقط قطعات خارجی را مونتاژکند بلکه بایدتمام دستگاه را بسازند.او ادامه داد که حتی در آمریکا تخمین زده شده است که حدود 55درصد از تولیدات مصرف شده توسط عموم غیر ضروری هستند.لذا قدم اول(سه قدم) در تحول ایران یک جمعمندی نیروها در جهت اهداف سازنده هم خواهد بود ومردم را مشغول خواهد داد.ومرحله دوم مواد مصرفی دوباره به کار خواهند بود  و مرحله سوم زمانی خواهد بود که ایران توانایی این را داشته باشد که در اقتصاد وابسته دنیا یک نقش مستقل داشته باشد.این برنامه کلاً حدود20 تا25 سال طول خواهد کشید.

8- بنی صدر در جای دیگر صحبتش گفت که در طی مرحله اول دولت باید تمام سعی خود را بکند تا اشتغال حاصل گردد ونتیجه گرفت که کارخانه های زیادی باید بکار خود ادامه دهند.