خلیفه دوم ازبرخی اعمال سلمان- که همان روش ساده زیستی مردمی او بود- ناراحت شد وبه او نامه ای نوشت،علاوه براین به سلمان مأموریت دادکه نسبت به وضع زندگی حذیفة بن یمان،یکی ازاصحاب وفادارپیامبرتحقیق وبرسی کند.سلمان، درپاسخ خواسته های خلیفه واعتراض هایش،نامه ایبه این مضمون نوشت،که گویای بسیاری ازحقایق است:

به نام خدا

ازسلمان آزادشده پیامبر،به عمربن خطاب.[نکته مهم]

نامه سرزنش کننده وملامت بارتو،به من رسید.نوشته بودی که مرا امیر مردم مدائن کرده ای ودستور داده ای که در صدد تحقیق ازکارها ورفتار«حذیفه» برآیم وکارهای نیک وبدش راگزارش دهم.درحالی که خداونددرکتاب خود،آنجاکه ازتجسس وغیبت نهی می کندوبه اجتناب ازبسیاری ازگمانها دستورمی دهد، (سوره حجرات آیه12)مرا ازاین کار نهی کرده است.بنابراین درکارحذیفة، با اطاعت ازدستور تو،خدا رانافرمانی نمی کنم.[ نکته مهم] وامّا اینکه حصیربافی ونان جوخوردن من،ایراد گرفته ای،[2 نکته مهم] این چیزی نیست که یک مؤمن،به خاطرآن ملامت شود.سوگند به خدا،نان جوخوردن و حصیربافتن وازمردم بی نیازبودن وچشم به سفره دیگران ندوختن،نزد خداوند محبوبتروبه تقوا نزدیکتراست. [3 نکته مهم ؟]من پیامبر را دیدم که وقتی نان جوین می یافت،می خورد وناراحت هم نبود. امّا اینکه ازعطای من نوشته بودی،من برای روز نیازوتهیدستی ام(آجرت)آن را از پیش می فرستم. به خدا سوگند،آنچه را که ندانم بتواند نرم کند تا از گلو فرو رود،درنظرمن تفاوتی نمی کند که نان گندم ومغزگوسفند باشد یا آرد جو.

امّا این که گفته ای:با رفتارم حکومت را ضعیف وخوارکرده وخود را زبون ساخته ام تا آنجا که اهل مدائن ازفرمانروائی من بی خبرند ومرا همچون پلی برای عبور،یا بابری برای کشیدن بارهایشان قرارداده اند واین موجب سستی و خواری حکومت الهی است، پس بدان که:خواری درمسیرطاعت خدا،محبوبتراز عزت درنافرمانی خداست.می دانی که  پیامبرخدا هم با مردم نزدیک بود وبا آنان اٌنس الفت داشت ودرعین حال که پیامبرو زمامداربود،مردم با او بسیار نزدیک بودند.مگر نه این که پیامبر غذای ساده می خورد

ولباس خشن می پوشید[نکته مهم] وهمه طبقات مردم نزد اواز«مساوات دینی»برخورداربودند.؟

ای عمر!مگرپیامبرنفرموده است که: «هرکس سرپرست هفت نفرازمسلمانان شود وعدالت نکند باخشم خدا روبه رو خواهد شد»!{نکته بسیار مهم}کاش من،با این خواری وضعفی که توگفته ای،ازحکومت مدائن به سلامت بگذرم.من که از حکومت برشهر ترسانم حالِ آن کس که پس از نکته پیامبربرتمام امت حکومت می کند چگونه خواهد بود؟!خداوند فرموده است:«خانه آخرت ازآن کسانی است که درروی زمین،قصد سرکشی وفساد ندارند وعاقبت برای متّقین است.«قصص آیه83»{یک نکته مهمّ}

بدان که حکومت من برای اقامه حدود خدا درمیان مردم است واین به راهنمایی یک شخص دانا وراهنما صورت می گیرد.«مقصود امام علی(ع)است»{ نکته بسیار مهم}ومن براساس شیوه و روش او عمل می کنم.    (بحارالانوار،ج22ص360)

     (اَلّلهمَّ خُصَّ اَنتَ اَوَلَّ ظالِمٍ بِاللَّعنِ مِنّیِّ وَابدَا بهِ اَوَّلاًثٌمَّ(لَعَنِ)الثَّانیَ وَالثَّالِثَ وَالرَّابِع«زیارت عاشورابندآخر»نویسنده وبلاگ)  

لطفاً مقصود از نکته ها را بیان کنید. جایزه درود بررسول خدا وآل مطهرش و پیروان او مثل حضرت سلمان واموات شما

نقل شده است که: یک بارکه براثرطغیان رود دجله،سیل،خانه های اطراف دجله را فراگرفته وبسیاری را ویران کرده بود،همین که آب به خانه سلمان رسید، سلمان  پوستین وشمشیروقلم خود را برداشت وروی تپه ای جای گرفت.

روزی سلمان خادم خویش  را درپی کاری فرستاد ودرغیاب او،کارهایش را خود انجام داد.وقتی علتش را از اوپرسید،گفت:دوست ندارم دو کار بریک نفر تحمیل شود.(محجة البیضاء ج4،ص447.