در معانى الاخبار به سند خود از محمد بن سنان، از مفضل بن عمر، روایت کرده که گفت: از امام صادق (ع) شنیدم، مى‏فرمود: رسول خدا (ص) نگاهى به على و حسن و حسین (ع) کرد و گریست و فرمود: شما بعد از من مستضعف خواهید شد، مفضل مى‏گوید عرضه داشتم معناى این کلام رسول خدا (ص) چیست؟ فرمود: معنایش این است که: بعد از من شما امامید، چون خداوند عز و جل مى‏فرماید:" وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ". پس این آیه تا روز قیامت در باره ما جریان دارد و این پیشوایى تا روز قیامت در ما جارى است «2».

مؤلف: در این که آیه مذکور در باره ائمه اهل بیت (ع) است، روایات بسیارى از طریق شیعه رسیده است، و از این روایت برمى‏آید که همه روایات این باب از قبیل جرى و تطبیق مصداق بر کلى است.

و در نهج البلاغه فرموده: دنیا بعد از همه سرکشى‏هایش سرانجام زیر بار ما خواهد رفت و رو به ما خواهد نمود همانند شترى که در آغاز بچه خود را شیر نمى‏دهد و لگدپرانى مى‏کند و سرانجام به وى میل و عطوفت مى‏کند آن گاه این آیه را تلاوت فرمود:" وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ" «3».