شاید خیلی ها فکر کنند که مهم ترین کارهایی شهرداری در دو سال اخیر احداث پارک محله، توسعه فضای سبز، ساختن بلوار، آسفالت خیابان ها و کوچه ها، جدول گذاری، جمع‌آوری آب‌های سطحی و کارهایی از این قبیل باشد. حتی اگر از خود شهردار و دیگر مسئولان شهرداری هم سوال شود قطعا همین ها را برای تان فهرست خواهند کرد؛ چنان که در مصاحبه ها تکرار می کنند.
همه این ها برای یک شهر لازم است و در این شکی نیست؛‌ اما اگر کمی عمیق تر و دقیق تر نگاه کنیم کارهای ارزشمند شهرداری سبزوار در دو سال گذشته این ها نیست. حتی به نظرم کارهای ارزشمند شهرداری در این مدت طرح های بزرگی مانند احداث هشت بهشت و کمربند شمالی و شرقی هم نیست؛ هر چند که این طرح های بزرگ هم برای پیشرفت سبزوار خیلی مهم و ضروری هستند. اما در یک نگاه کلان تر و عمیق تر، به نظر می رسد شهرداری در دو سال گذشته کارهای ارزشمند و مهم تری داشته است که به برخی از آنها اشاره می کنیم:

آغاز سبک جدیدی از مدیریت در سبزوار دستاوردهای طالبی برای شهرداری چه بود

* علی نورآبادی / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
شاید خیلی ها فکر کنند که مهم ترین کارهایی شهرداری در دو سال اخیر احداث پارک محله، توسعه فضای سبز، ساختن بلوار، آسفالت خیابان ها و کوچه ها، جدول گذاری، جمع‌آوری آب‌های سطحی و کارهایی از این قبیل باشد. حتی اگر از خود شهردار و دیگر مسئولان شهرداری هم سوال شود قطعا همین ها را برای تان فهرست خواهند کرد؛ چنان که در مصاحبه ها تکرار می کنند.
همه این ها برای یک شهر لازم است و در این شکی نیست؛‌ اما اگر کمی عمیق تر و دقیق تر نگاه کنیم کارهای ارزشمند شهرداری سبزوار در دو سال گذشته این ها نیست. حتی به نظرم کارهای ارزشمند شهرداری در این مدت طرح های بزرگی مانند احداث هشت بهشت و کمربند شمالی و شرقی هم نیست؛ هر چند که این طرح های بزرگ هم برای پیشرفت سبزوار خیلی مهم و ضروری هستند. اما در یک نگاه کلان تر و عمیق تر، به نظر می رسد شهرداری در دو سال گذشته کارهای ارزشمند و مهم تری داشته است که به برخی از آنها اشاره می کنیم:

 
1- مدیریت بی حاشیه و متعادل شهرداری در دو سال گذشته نخستین کار بزرگی است که در این مدت اتفاق افتاد. یادمان نرود که دو سال پیش شهرداری سبزوار در چه وضع وخیمی قرار داشت. آنچه در صحبت های نامزدهای این پست در جلسات شورا در زمان معرفی شهردار دیدیم و خواندیم تنها گوشه ای از این وضع وخیم بود. بدهی چندین میلیاردی شهرداری، ساخت و سازهای بی حساب و کتاب، برج سازی های افسار گسیخته، هوا فروشی های بی ضابطه، روابط ناسالمی که در بخش های مختلف شهرداری حاکم شده بود، تخلف ها و خلاف قانون هایی که داشت به روال عادی شهرداری تبدیل می شد، مازاد نیرویی که بر اثر استخدام های رابطه ای، شهرداری را روز به روز متورم کرده بود، ریخت و پاش ها و هزینه های بی جایی که معمول شده بود، از همه بدتر فضای مسموم و ناسالمی که بر این نهاد و به نوعی در شهر حاکم شده بود و غیره؛ اینها تنها بخشی از این مشکلات بود. قصد تکرار آن قضایای تلخ را نداریم اما اگر بخواهیم وضع شهرداری دو سال پیش را خلاصه کنیم باید بگوییم: وضع شهرداری چنان وخیم بود که کمتر کسی جرات می کرد مسئولیت آن را بر عهده بگیرد. این را حتی مدیران شهرداری و دیگر مسئولان شهری آشکارا به زبان آوردند و حتی تصریح کردند که با این وضع هر کس که بیاید بیشتر از چند ماه نمی تواند دوام آورد. 
قبول مسئولیت شهرداری در چنین فضای مسموم و با این مشکلات تلنبار شده واقعا جسارت و شجاعت می خواست. 
نفس پذیرش مسئولیت در چنین فضا و شرایطی واقعا جسارت و شجاعت می خواست و نخستین کار بزرگ آقای طالبی قبول این مسئولیت بود. البته این به معنای آن نیست که او معجزه کرده و توانسته است در این مدت کوتاه همه این مشکلات را حل کند؛ چون همه می دانیم که بیشتر این مشکلات یک ساله و دو ساله حل شدنی نیست و حل برخی از آنها شاید چندین سال طول بکشد. برطرف کردن خیلی از این مسائل با تلاش شهرداری به تنهایی بر طرف نمی شود بلکه همکاری و تعامل دیگر نهادها و مدیریت شهری را می طلبد. در ضمن توجه داشته باشیم که مسائل شهری و مشکلات مردم از روش های غیر معمول حل شدنی نیست و هیچ کس هم نمی تواند معجزه کند. تلاش و پشتکار و تعامل تنها راه حل این مسائل است.
آقای طالبی تا کنون توانسته است مجموعه شهرداری -با همه آن مشکلات- را بدون حاشیه و متعادل مدیریت کند. این مسئله وقتی اهمیت بیشتر پیدا می کند که حاشیه های خواسته و ناخواسته ای که ایجاد می شود و ایجاد می کنند نیز در نظر بگیریم. 
 
2- شهرداری در سال های گذشته خیلی جاها از مدار قانونی و معقول خارج و گرفتار نوعی افسار گسیختگی شده بود. نوعی کارها و رفتارهای بی محابا و بی پروا صورت می گرفت و برخی سنت های غلط در شهرداری رایج و روال شده بود که نه معقول بود و نه قانونی؛ مانند وضعی که در ساخت و سازها و مسائل مالی داشتیم. کار بزرگ شهرداری در این دو سال مهار و کنترل این افسار گسیختگی ها و رفتارهای بی محابا بود.
خارج کردن کارها از مسیر قانونی و معقول راحت است اما اصلاح و بازگرداندن دوباره امور به روال درست و معقول بسیار سخت و طاقت فرساست. شهرداری در دو سال گذشته سعی کرده است که آن رفتارهای جا افتاده نادرست و آن سنت های غلط اما رایج شده را اصلاح کند و این کار بزرگ و ارزشمندی است. 
 
3- تعامل خوب و نزدیک شهرداری با نهادها و دستگاه های مختلف شهرستان از دیگر کارهای ارزشمند در دو سال گذشته بوده است. آنهایی که دستی در کار دارند و به اصطلاح اهل بخیه هستند می دانند که تعامل با نهادی مختلف چقدر سخت است. راه دوری نمی رویم و تنها خود شورای شهر را مثال می زنیم؛ کار کردن با شورایی که هر کدام از اعضای آن نظرات، توقعات، انتظارات و مسائل خاص خود را دارند کار بسیار سختی است. تازه اگر در دوره های قبل اعضای شورا 7 نفر بودند در این دوره 13 نفر شدند و کار کردن سخت تر.
البته سختی تعامل شهرداری با شورای شهر مخصوص سبزوار نیست همه شهرها این مشکلات را دارند. نه اینکه خدای نکرده فکر کنید همه نظرات و انتظارات اعضای شورای شهر الزاما خلاف قانون یا نادرست است بلکه حتی اگر همه نظرات و انتظارات اعضای شورا درست، مشروع و قانونی هم باشد باز هم کار کردن با 13 نفر مختلف کار آسانی نیست. علت این مسئله هم آن است که ما کار جمعی و گروهی بلد نیستیم. اختلاف نظرها به جای این که موجب تقویت و پخته تر شدن کارها و طرح ها شود معمولا موجب کندی، توقف و حتی خراب تر شدن کار می شود.
ما معمولا به جای این که از اختلاف نظرها برای بهتر شدن کارها استفاده کنیم آن را مبنای تفرقه، اختلاف و دعوا می کنیم. بنابراین تعامل و کار کردن با اعضای شورا ظرافت و هنر خاصی می خواهد و شهرداری در حد توانش در این مدت توانسته است این تعامل را با شواری شهر داشته باشد.
روشن است که این تعامل خوب دو طرفه بوده است و اعضای محترم شواری شهر هم در این همکاری و تعامل نقش بارزی داشتند.
عملکرد آقای طالبی ثابت کرد که می شود با هم اختلاف نظر و دیدگاه داشت اما با هم کار کرد. او ثابت کرد که اگر هدف پیشرفت شهر و حل مشکلات مردم باشد با همه اختلاف ها می توان با هم همکاری و تعامل داشت. او ثابت کرد که کار گروهی و جمعی ممکن است. او ثابت کرد که اختلاف نظرها در هر حوزه ای که باشد می شود با مشورت، همفکری و همدلی برطرف و مشکلات را حل کرد تا کارهای شهر نخوابد. 
 
4- کار ارزشمند دیگر شهرداری شفاف سازی و پاسخگویی در دو سال گذشته بوده است. شهردار نخستین بار جسارت کرد و بودجه سالانه شهرداری را علنی منتشر کرد. شفافیت در برخی بخش های دیگر شهرداری هم بهتر شده است، هر چند که هنوز ابتدای راه هستیم.
این مسئله حالا عادی و معمولی شده است که به چشم نمی آید اما یادمان هست که در دوره های گذشته چه وضعی در شهرداری و شورای شهر حاکم بود. این که شهرداری لایحه بودجه ای دارد یا نه؟ این بودجه کجاها و چگونه هزینه می شود؟ شورای شهر درباره این بودجه چه تصمیمی می گیرد؟ درآمدهای شهرداری از کجا می آید و به کجا می رود؟ این ها و خیلی سوال های دیگر چیزهایی بود که کس درباره آنها هیچی اطلاع پیدا نمی کرد. هر چه بود و هر چه می کردند شهرداری و شورای شهر می دانستند و کسی خبردار نمی شود. حتی شورای شهر هم از خیلی کارها و فعل و انفعالات شهرداری خبر نداشت.
در دوره های گذشته شهرداری اصلا لایحه بودجه ای نداشت که بخواهد شفاف باشد یا نه. چنانکه در همان جلسات اولیه شورای شهر برخی از اعضای شورا صریحا گفتند که شورای شهر سبزوار در سه دوره گذشته حتی یک فایل ساده نداشته است و درباره بسیاری از مصوبات و تصمیم ها حتی یک برگ سند و ورق هم نداریم. آثار و نتایج این شیوه مدیریت و عملکرد را هم دیدیم و نیاز به تکرار نیست.
اگر در دوره های گذشته شورای شهر و شهرداری شفاف سازی شده بود قطعا بسیاری از اتفاقات و تخلفات صورت نمی گرفت. مگر نه این که بسیاری از اتفاقات و تخلفات صورت گرفته در دوره های گذشته به خاطر عدم شفافیت و جلسات غیر علنی شورای شهر بوده است. مگر نه این که بعد از گذشت دو سه سال هنوز از عوارض عدم شفافیت در دوره های گذشته شورای شهر و شهرداری خلاص نشدیم. 
شفاف سازی مهم ترین عامل پیشگیری از تخلفات، سوء استفاده ها، حرف و حدیث و حاشیه سازی هاست. روشن است که پیشگیری بسیار کم هزینه تر و در عوض موثرتر از درمان است. اگر شفاف سازی نکنیم بعدا مجبوریم افشاگری کنیم. افشاگری جراحی ای است که با زخم و خون ریزی همراه است. شهرداری گام های نخستین را در شفاف سازی برداشته است اما هنوز در آغاز راه است.
هنوز خیلی از بخش ها و حوزه های شهرداری باید شفاف شوند. نیاز به گفتن نیست که خیلی ها از شفاف سازی خوششان نیاید و در برابر آن مقاومت و حتی حاشیه سازی کنند اما چاره ای جز این نداریم. اگر آقایان شورای شهر و شهرداری واقعا می خواهند مجموعه شهرداری و شورای شهر سالم باشند و و سالم بمانند باید شفاف سازی کنند. اتفاقه تنها و مطمئن ترین راه مقابله با این مقاومت ها و حاشیه سازی ها شفاف سازی است.
امیدواریم شهرداری و شورای شهر با صراحت و شجاعت شفاف سازی ها را در همه حوزه ها ادامه دهند. شفاف سازی، لطف این نهادها نیست بلکه وظیفه قانونی آنهاست. مگر نه این که بر اساس قانون همه جلسات شورای شهر باید علنی باشد. بنابراین برگزاری جلسات غیر علنی که غیر قانونی نیز هست چه معنایی دارد؟ 
 
5- موقعی که جلسات شورای شهر برای معرفی شهردار در جریان بود و نامزدها برنامه های شان را ارائه می دادند، یکی از دوستان پرسید نظرت چیست و برنامه کدام یک از نامزدها بهتر بود؟ گفتم: طرح ها و برنامه های بیشتر نامزدها قشنگ و پر زرق و برق است اما به نظرم صحبت آقای طالبی از همه پخته تر بود اما باید دید آیا در عمل هم این پختگی را خواهد داشت یا نه؟ بعد از گذشت دو سال حالا می توان قضاوت کرد که آقای طالبی چقدر توانسته است پخته عمل کند.
موقع شروع کار، فضای بسیار مسموم و بدی بر مجموعه شهرداری حاکم بود همین که مجموعه شهرداری از آن فضا دور و به ثبات و آرامش برگشته نشان از پختگی است. همین که مجموعه شهرداری از تلاطم های ناگهانی و غیر معمول حفظ شده نشان از پختگی است. شهرداری در این مدت از نظر مالی وضع بسیار وخیم و بدی داشته است، چنانکه رئیس شورای شهر گفت بدترین رکود دوران این نهاد را داشتیم.
همین که آقای طالبی توانست در این مدت مجموعه شهرداری را سر پا نگهدارد نشان از پختگی او دارد. همین که او توانست با وجود وضع بد مالی و اقتصادی طرح های عمرانی، اجتماعی و فرهنگی را شروع کند نشان از پختگی او دارد. همکاری و تعامل خوب و دو جانبه و چند جانبه او با شورای شهر و دیگر نهادهای شهری نشان از پختگی او دارد. از این نشانه ها زیاد می توان شمرد.
عوامل مختلف این پخته عمل کردن هم مشخص است. آقای طالبی تازه به دوران رسیده نیست که گرفتار هیجانات موقت و کاذب شود. او تجربه ها و سوابق زیادی دارد. او مسائل و مشکلات شهر را از نزدیک می شناسد. او به خاطر سوابق و تجربه های ملی، چشم و دل سیر است. او به خاطر همین سوابق و تجربه ها، طعم تلخ اختلاف ها، دو و سه دستگی ها، دعواها و حاشیه ها را چشیده است و می داند همه این ها برای کسی که بخواهد کار کند و برای پیشرفت شهر سم است. در نهایت این که آقای طالبی با همین پختگی ثابت کرد می شود و می توان با بدون حاشیه و جنجال کار کرد. 
 
6- کار بزرگ دیگر شهرداری در دو سال گذشته برقراری ارتباطات و تعامل نزدیک با افراد و نهادهای کشوری است. نیاز به توضیح نیست که تعامل با نهادهای ملی چقدر در تسریع و تسهیل بسیاری از کارها و طرح ها مهم است.
متاسفانه یکی از مشکلات عمده تقریبا همه بخش های سبزوار در دو سه دهه گذشته قطع بودن این ارتباطات و تعاملات با مراکز و نهادهای کشوری بوده است.
بی اطلاعی و بی خبری از آخرین اخبار، مسائل و تصمیمات کشوری یکی از مشکلات مدیریت شهری ماست. خیلی از مسئولان و مدیران شهری ما متاسفانه حتی از اخبار و مسائل حوزه کاری و تخصصی خودشان هم بی خبرند و اصلا نمی دانند در حوزه کاری شان چه می گذرد و چه خبر است. یکی از عوامل اصلی کندی و لختی مدیریت شهری سبزوار همین به روز نبودن آن است.
شمردن تک تک موارد مجال زیادی می طلبد اما کم نبوده است فرصت هایی که بخاطر همین بی خبری ها و کندی ها از دست دادیم. اگر کمی فکر کنیم حتما هر کدام از ما می توانیم چندین مورد از این فرصت های از دست رفته را فهرست کنیم. چقدر فرصت ها بوده است که اگر مسئولان با خبر می شدند و سریعتر می جنبیدند می توانستند از آنها به نفع سبزوار استفاده کنند. فرصت هایی به خاطر اتفاقی یا قانونی ایجاد و تمام شده است اما مسئولان ما اصلا خبردار هم نشدند چه برسد به این که کاری بکنند. چه تصمیماتی که به علت بی خبری مسئولان سبزوار و در غیات آنها گرفته شده که به ضرر شهرستان تمام شده است.
قطعا یکی از عوامل مهم عقب ماندگی سبزوار در دو سه دهه اخیر از برخی شهرهای هم طراز خود همین بی اطلاعی، به روز نبودن و از دست دادن فرصت ها بوده است. حتی برخی از اتفاقات تلخ برای شهرستان هم به خاطر همین به روز نبودن و کندی مدیریت شهری ما رقم خورده است. چنانکه آن شهرها به علت به روز بودن مسئولانش و استفاده از همین فرصت ها از ما جلو افتادند. 
به هر حال شهرداری سبزوار در دو سال گذشته ارتباطات خوبی با افراد و نهادها و مراکز کشوری برقرار کرده است و این به نظرم از نگاه کلان و ملی شهردار ناشی می شود. برکات این تعاملات خوب را در جاهای مختلف مشهود است و در آینده هم نتایج بیشتری را شاهد خواهیم بود.
البته بسنده کردن به همین مقدار کافی نیست، هنوز خیلی زمینه ها و حوزه ها هست که می توانیم با ارتباطات و تعامل خوب از آنها به نفع پیشرفت سبزوار بهره ببریم. ای کاش دیگر مسئولان و دستگاه های شهری هم ضرورت ارتباطات و تعاملات در سطح ملی را درک و از آنها برای پیشرفت شهرستان استفاده می کردند.
اساسا ارتباطات و تعاملات خودش موجب خلق فرصت های جدید و بی نظیر برای شهرستان می شود. مدیر هوشمند و توانا مدیری است که از همه امکانات، فرصت ها و ظرفیت های ملی در حوزه کاری خودش برای پیشرفت شهرستان بهترین استفاده را ببرد. 
 
7- کار ارزشمند دیگر شهرداری در دو سال اخیر توجه جدی تر به بحث سرمایه گذاری و جذب سرمایه ها است. اولین بار شاهد بودیم که شهرداری دفتر سرمایه گذاری راه اندازی کرد. نمی خواهیم بگوییم این دفتر خوب کار کرده و یا به همه اهدافش رسیده است اما همین که به ضرورت جذب سرمایه ها و سرمایه گذاری پی برده و برایش دفتر زده است، گام مثبتی است.
تا حالا تراکم فروشی مهم ترین منبع درآمد شهرداری به حساب می آمد و شهرداری برای تامین هزینه هایش هوا، زمین و حتی زیر زمین را هم می فروخت. همه کم و بیش می دانیم که چه ساخت و سازهای غیر مجاز و چه تخلفاتی در این باره رخ داده است. این البته طبیعی بود چون خودمان زمینه را برای تخلف فراهم کرده بودیم.
ایجاد این دفتر هنوز در آغاز راه است و البته با حاشیه هایی هم همراه بوده برای همین نتوانسته است به اهدافش برسد. هنوز کارهای زیادی باید در زمینه جذب سرمایه ها و سرمایه گذاری صورت بگیرد اما گام های اولیه برداشته شده است و این مسیر باید با جدیت و سرعت ادامه یابد. چون کوتاه ترین و بهترین مسیر برای پیشرفت واقعی سبزوار مسیر سرمایه گذاری و تولید ثروت است. 
 
8- سبزوار به علت غفلت ها، بی توجهی ها، بی تدبیری ها و اختلاف ها گرفتار برخی گره های کور و گرفتاری های مزمن شده است که باز کردن این گره ها و خلاصی از این گرفتاری ها راحت نیست و کار هر کسی هم نیست. در دوره هایی و یا مسئولانی حتی خیال کردند هر چه نسبت به این گره ها و مشکلات بی خیال تر شوند و بی توجهی نشان دهند این مسائل حل می شود اما نتیجه را همه می بینیم. این گره های کور و دردهای مزمن نه تنها با غفلت ها و کم کاری ها و بی توجه های حل نشد بلکه حادتر هم شد.
در واقع خیلی از مسئولان و دستگاه ها در دو سه دهه اخیر حوصله درد سر و گرفتاری نداشته اند و نخواسته اند خودشان را درگیر چنین مسائلی بکنند برای همین به نوعی بی خیال این مسائل ضروری و واجب شهرستان شدند. اینجا قصد نداریم که دنبال مقصر بگردیم و انگشت روی کسی یا جایی خاص بگذاریم چون دردی را دوا نمی کند.
حاشیه نشینی گسترده یا همان سکونت گاه های غیر رسمی، بافت های فرسوده، کوی گلستان، مشکل قنات ها، بافت های تاریخی، و غیره تنها برخی از این معضلات و مشکلات است. 
از جمله کارهای ارزشمند شهرداری در این دوره آن است که همت کرده و وارد برخی از این مشکلات و گرفتاری ها شده است. شهرداری تلاش می کند برخی از این گره های کور را باز کند.
شهرداری می توانست مانند گذشته خود را به ندیدن بزند و خودش را به درد سر نیندازد و یا می توانست مانند برخی دوره ها برای پر کردن چشم مردم به برخی کارهای ظاهری و پر زرق و برق و پر هیاهو بپردازد؛ اما نشانه های خوبی می بینیم از این که شهرداری وارد گود اصلی شده است. نشانه های خوبی می بینیم از این که شهرداری تلاش می کند برخی از مشکلات را حل کند. دو سال فرصت زیادی نیست و شهرداری هنوز در آغاز راه است اما همین که عزم کرده است که برخی از این گره های کور را باز و بعضی گرفتاری های مزمن را حل کند کار ارزشمندی است.
توجه داشته باشیم که تلاش شهرداری در گشودن این گره های کور و گرفتاری های مزمن در حالی صورت می گیرد که هم کشور در رکود اقتصادی قرار داشته است و هم شهرداری در بدترین وضع مالی دست و پا می زند. می دانیم که شهرداری کلی بدهی پرداخت نشده از دوره های قبل داشته است به طوری که حتی برای پرداخت حقوق کارمندانش هم مشکل دارد. 
به هر حال این ها مسائل و مشکلات اساسی و در عین حال اولویت های سبزوار است و هر کسی هم جرات وارد شدن در آنها را ندارد. همچنین همه می دانیم که پیشرفت سبزوار بدون حل کردن و یک طرفه کردن آنها ممکن نیست بنابراین فرصت پیش آمده را باید غنیمت شمرد تا بتوانیم با همفکری و همکاری یکدیگر قدمی برای حل این مشکلات برداریم. موفقیت شهرداری در حل این مسائل اساسی،‌ موفقیت همه است و پیشرفت شهرستان را در پی دارد. 
 
9- کار ارزشمند دیگر شهرداری در دو سال گذشته توجه جدی به هویت و میراث تاریخی سبزوار است. خرید و بازسازی خانه های تاریخی، احیای بافت تاریخی شهر، تلاش برای زنده کردن آیین های سنتی و فرهنگی، استفاده از ظرفیت های ملی برای مرمت و بازسازی آثار تاریخی،‌ توجه جدی به میراث فرهنگی و غیره از جمله کارهای قابل تقدیر شهرداری در این دوره است. زمانی در همین شهر بهترین خانه تاریخ شهر در روز روشن فروخته و تخریب شد و هیچ کس نفهمید و کاری نکرد.
اما حالا خانه های تاریخ شهر خریداری و بازسازی می شود. تا حالا بافت تاریخی شهر اصلا توجهی به آن نشده بود اما حالا برای حفظ و بازسازی و احیای آن تلاش می شود. هر آدم با انصافی حق می دهد که بگوییم شهرداری در دو سال گذشته چندین برابر اداره میراث فرهنگی و گردشگری که وظیفه اصلی اش است،‌کار کرده است. یک مقایسه گذرا هم کافی است تا تفاوت عملکرد این دو نهاد را در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری بفهمیم. 
 
10- آقای شهردار در آغاز کارش به درستی تاکید کرد که اگر گردنم را هم بزنند گرفتار حاشیه ها نمی شوم. این صحبت نشان از پختگی او داشت. او با سابقه ای که داشت بارها دیده بود که حواشی، سم مهلک برای مدیران و کسانی است که واقعا بخواهند کار کنند. حاشیه ها مانند تار عنکبوت هستند که اگر مسئولان گرفتارش شوند دیگر از آن خلاصی ندارند و و همه کارها باز می کنند. حتی در بسیاری از مواقع خود مسئول اهل حاشیه نیست اما دیگرن (دوستان، کارمندان، رقیبان و افراد خارج از مجموعه) عمدی و غیر عمدی برایش حاشیه درست می کنند و اگر مسئول هوشیار نباشد به سادگی در دام این حاشیه ها می لغزد.
در دو سال گذشته آقای طالبی به خوبی به این وعده اش عمل کرده و خودش را گرفتار حاشیه ها نکرده است. او همچنین سعی کرده است مجموعه شهرداری را نیز از این حاشیه ها دور نگه دارد. در این مدت کم نبوده است حاشیه هایی که اگر آقای طالبی حواسش جمع نبود به مهم ترین مسئله شهرداری و حتی شهر تبدیل می شد.
می دانیم که خیلی سخت است اما شهرداری و شورای شهر اگر می خواهند موفق باشند و به کارهای اصلی برسند باید با هوشیاری و جدیت اجازه ندهند حاشیه ها آنها را ببلعند. همفکری، همکاری و تعامل تنها راه پیشرفت سبزوار است و برای رسیدن به این هدف مهم باید همه این سختی ها و خون دل خوردن ها را تحمل کرد. 
 
11- با همه این کارهای ارزشمند باز هم یادآوری می کنیم که شهرداری طرح های نیمه کاره و وعده داده شده زیادی دارد که باید تلاش کند تا آنها را تمام کند. نیاز به فهرست کردن همه آنها نیست اما محل دائمی نمایشگاه های سبزوار، راه اندازی حوزه هنری، خانه هنرمندان سبزوار، کتابخانه مرکزی، هشت بهشت، کمربند شمالی و شرقی، احداث میدان و نماد سربداران، بازسازی کوی گلستان، کشتارگاه صنعتی، سر و سامان دادن بافت های فرسوده، روشن کردن تکلیف قنات ها، طرح امامزاده شعیب و... از جمله آنهاست.
مسئولان و هم چنین مردم می فهمند که به سرانجام رساندن این طرح ها زمان بر و هزینه بر است آن هم در این شرایط سخت مالی و اقتصادی اما شهرداری نباید فراموش کند که این ها جلو چشم مردم است. مردم اگر تلاش های خالصانه و صادقانه شهرداری ببینند با همه مشکلات کنار می آیند و صبر می کنند. مردم اگر تلاش های خالصانه و صادقانه شهرداری را برای اتمام این طرح های زیربنایی و اساسی ببینند، قطعا حمایت خواهند کرد. مردم صبورند و مشکلات شهرداری را هم درک می کنند اما در نهایت درباره عملکرد شهرداری قضاوت خواهند کرد. مردم صبورند اما قضاوت شان سخت است. شهرداری باید تلاش کند که از قضاوت مردم مردود نشود. 
شهرداری خیلی باید مواظب باشد که بر اثر فشارهای جانبی، برخی انتقادها و یا عوامل دیگر مانند دوره های قبل به سمت ظاهرسازی شهر و کارهای دهن پرکن و چشم تسخیر کن نرود. این کارها ممکن است چند صباحی برخی دهن ها را ببندد و یا چشم مردم را پر کند اما قطعا ماندگار نیستند و مشکلی را هم از شهر حل نخواهند کرد.
کارهای معمولی و طرح های نمایشی فراموش نمی شوند چون همه دنبال این کارها و طرح ها هستند اما شهردار و مسئولان شهرداری باید مواظب باشند که طرح های زیر بنایی و اولویت دار شهر فراموش و رها نشوند. آنچه موجب پیشرفت سبزوار و جهش شهر خواهد شد کارهای زیر بنایی و اولویت دار است که شهرداری برخی از آنها را شروع کرده است و برای برخی دیگر هم باید برنامه ریزی کند. شهرداری طرح های خوب و بزرگی را شروع کرده است که باید سعی کند آنها را به سرانجام رساند. 
 
12- همه این ها بدان معنا نیست که شهرداری هیچ اشکالی نداشته است یا ندارد. همانطور که تا به حال اشکالات شهرداری گفته شده است از این به بعد هم اگر انتقادی باشد قطعا بدون هیچ رودبایستی خواهیم گفت و خواهیم نوشت. هیچ کس کامل نیست و هیچ کاری هم بدون اشکال نیست بنابراین هیچ نهاد و مسئولی نباید چنین انتظاری داشته باشد.
قابل انکار نیست که سهم قابل توجهی از این دستاوردها و نتایج ارزشمند مرهون همین انتقادها و گفتگوهای آزادانه رسانه ای است. چه کسی می تواند این مهم را انکار کند؟ شهرداری و دیگر افراد و نهادها نه تنها نباید از نقد بترسند بلکه باید از آن استقبال کنند. چون اگر نقد نباشد همه چیز گرفتار ایستایی و گندیدگی می شود.
به هر حال همه این ها دستاوردهای ارزشمند و مهمی برای سبزوار و به ویژه شهرداری است که اگر با همین رویکرد و قوت ادامه یابد نتایج خوبی برای شهرستان به بار خواهد آورد. رونق و پیشرفت فقط در ساختمان یا خیابان سازی نیست اگر ساختمان های شیک و بلندی بسازیم و همه خیابان ها هم آسفالت و تمییز باشند اما رویکردها و نگاه ها غلط باشد به جایی نخواهیم رسید. و درست تر آن است که بگوییم تا افق نگاه ها، رویکردها و مشکلات این چنینی حل نشود رونق و پیشرفتی واقعی نخواهیم داشت. 
 
13- بله، طالبی قول ها و وعده هایی داده است که بعضی از آنها هنوز عملی نشده است، بعضی ها در آغاز راه و بعضی دیگر در میانه راه است. اما مگر دیگران قول و وعده ندادند؟ مگر اعضای محترم شوارای شهر زمان انتخابات وعده هایی ندادند؟ پرداختن به وعده های اعضای شورای شهر مجال فراخ دیگری می طلبد اما برخی از آنها را جهت یادآوری می آوریم:
 
- جهانی فکر کنیم/ منطقه ای عمل کنیم
- اعتماد از شما/صداقت و خدمت از ما
- همراه با مردم در مسیر آبادانی
- من و تو برخیزیم شهر شادی سازیم
- 14 سال در خدمت در مردم 
- شهر + - من
- همراه با مردم، همگام با توسعه
- یک ساله و دو ساله شهر را آباد می کنیم
- مردم کرامت سبزوار را می خواهند
- سبزوار شهرداری در تراز ملی می خواهد
-استمرار توسعه و پیشرفت شهر در همه ابعاد و زمینه ها
-ادامه و استمرار پیشرفت در جهت توسعه مبلمان شهری
-پیگیری لازم جهت محقق شدن آرزوی دیرینه مردم در جهت استان شدن
-ادامه و استمرار پیشرفت شهرداری در جهت کسب توانمندی بهتر و جذب بیشتر بودجه های دولتی
-تلاس وافر جهت قوی تر کردن زیرساختهای مهم شهر
-تلاش در جهت شروع و تکمیل پروژه عظیم حرم تا حرم
-کوشش مستمر برای تکمیل و راه اندازی خط راه آهن سبزوار
- ایجاد و راه اندازی فضای سبز بهتر و بیشتر برابر سرانه در سطح شهر
-تلاش جهت شروه پروژه عظیم باغ بازار شهر
-تلاش موثر در بازگشایی بلوار امامزاده شعیب تا کمربندی جنوب شهر
-استمرار تعامل و همدلی با مسئولین شهرستان ،استان و کشور در جهت پیشرفت و آبادانی شهر
-ایجاد بستر مناسب جهت بهره مندی از نظرات کارشناسان و متخصصین متعهد شهر،استان و کشور جهت توسعه ،پیشرفت و آبادانی شهر
-پیگیری جهت تعیین تکلیف زمینهای قولنامه ای و جلوگیری از ساخت و سازهای نامناسب از طریق مجاری قانونی
- پی گیری طرح هایی که مطالعات آن انجام شده و تکمیل پروژه های نیمه تمامی چون پروژه اتصال امامزاده شعیب به کمربندی، پروژه ورودی شهر به طول شش کیلومتری، پروژه های بافت های فرسوده امیریه و گلستان، پروژه پردیس سینمایی شهر، پروژه باغ بازار، پروژه موزه شهر، پروژه احداث مجتمع بزرگ تجاری شهر که با بخش خصوصی عقد قرار داد شده است، پروژه شهربازی جدید، پروژه باغ ایرانی، پروژه پارک بزرگ ابوالفضل بیهقی، پروژه گردشگری سربریز، پروژه احداث پارکینگ که تملک زمین آن صورت گرفته است، پروژه احداث کانال انرژی و ...
- توسعه عمران شهری با ایجاد زیرساخت های به روز و مناسب 
- سامان دهی حاشیه نشینان و تلاش در جهت رفع محرومیت از آنان
- رفع معظل ترافیک شهری بخصوص در ورودی های شهر
- ساخت مجتمع های تجاری، فرهنگی و تفریحی
- ساماندهی معماری شهری و ساخت و سازها 
- ساخت پارکینگ طبقاتی
- رفع مشکلات فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهروندان
- ایجاد فضاهای ورزشی روباز در حاشیه پارک ها و استفاده رایگان برای جوانان
- تلاش در جهت جذب سرمایه گزاران بومی و غیر بومی
- پیگیری مستمر در جهت اتمام پروژه های نیمه تمام که متاسفانه به هر دلیلی مورد بی توجهی قرار گرفته است.
- توجه ویژه به مبادی ورودی و خروجی شهرستان با عنایت به پشتوانه فرهنگی و تاریخی شهرستان سبزوار
- پیگیری نیازهای به حق اهالی محترم توحید شهر و نیز محله های رازی؛ قلعه نو؛ کلاته سیفر؛ صالح آباد و حواشی شهرستان
- پیگیری مجموعه فرهنگی تاریخی و گردشگری پارک مشاهیر (با توجه به نقشه تهیه شده در اولین دوره شورا) با مشخصات فنی 1200 متر طول و 150 متر عرض که از محل هفت تندیس سربداران آغاز و تا مناره خسروگرد؛ این باقی مانده ی آثار آجری دوره سلجوقیان منتهی می شود. به بیان دیگر توجه خاص به پبشینه ی منطقه باستانی خسرو گرد قدیم.
- پیگیری و اجاد فضاهای سبز با امکانات تفریحی و ورزشی بویژه در مناطق محروم شهر پارک محله ها
- پیگیری و ایجاد ساختمان فرهنگسرا با توجه به توان هنری موجود در شهر
- طرح تشکیل کانون هنری شهرداری به عنوان نمونه طرح استقبال از تاتر عروسکی از گروههای علاقه مند جهت اجرا در کودک سراها
- تقویت تیم های ورزشی محلات شهرستان
- ایجاد اتاق های اندیشه در محل شورا و استفاده و رایزنی با اندیشمندان و نخبگان شهرستان در زمینه های گوناگون
- جلوگیری از فرار سرمایه های سرگردان شهرستان به دیگر نقاط با دادن تسهیلات و تسریع در امور اداری گوناگون
- تقویت ناوگان حمل و نقل شهری جهت رفاه عموم مردم
- استفاده بهینه از آبهاب زیرزمینی و جلوگیری از اتلاف آبهای سرگردان قنات ها در سطح شهرستان که متاسفانه مورد استفاده قرار نمی گیرد
- برنامه ریزی جهت خدمات دهی عادلانه به همشهریان عزیز
- پیگیری و اجاد پارکینگ های عمومی در نقاط متعددی از شهرستان که ضرورت ایجاد آن احساس می گردد
- ارتقا اداره ی ورزشی و امور فرهنگی شهرداری به سازمان فرهنگی و هنری شهرداری
- تعامل حداکثری با مجمع امور صنفی و روسای اتحادیه ها و جلسات مستمر با روسای صنفی جهت رفع مشکلات موجود شهرستان سبزوار
 
شگفت آور است اما تعجب نکنید این ها قول ها و وعده های شهردار نیست؛ باور کنید این فهرست بلند بالا بخشی -تنها بخش کوچکی- از قول ها، وعده ها و شعارهای اعضای محترم شواری شهر است.
آیا اعضای محترم این شعارها و وعده ها را یادشان هست؟ آیا اصلا یادشان هست که هر کدام از این وعده ها مال کدام یک از اعضای شورای شهر است؟ آیا اعضای شورا این وعده ها را به طور کامل اجرایی و عملی کردند؟ اتفاقا مدت مسئولیت اعضای شورا بیشتر از زمان مدیریت طالبی هم بوده است. اگر طالبی تنها دو سال است که شهردار شده است اعضای شورای شهر بیش از 2 سال و نیم است که این مسئولیت را دارند. سوال از شهردار حق شورای شهر است اما آیا سوال از شورای شهر حق مردم نیست؟ آیا مردم حق ندارند بپرسند که شورای شهر در 2 سال و نیم گذشته چه کردند؟ آیا حق ندارند بپرسند که اعضای محترم برای عملی کردن شعارها و وعده های شان چه کردند؟ آیا حق ندارند بپرسند که چقدر از این وعده ها عملی شده است؟ اگر این وعده ها و شعارها عملی شده بود که برخی از اعضای شورا در آستانه سلب عضویت قرار نمی گرفتند؟ و اگر اعضای شورای شهر برای عملی کردن این وعده ها کار می کردند که نیاز به ورود بازرسی به ماجرا نبود و زمزمه محرومیت برخی از اعضا شنیده نمی شد؟
محک زدنش خیلی ساده و راحت است؛ شهردار و هر کدام از اعضای شورای شهر، جداگانه از میزان عملی شدن وعده ها و شعارهای شان به صورت شفاف و علنی گزارش بدهند و قضاوت نهایی را به مردم واگذار کنیم تا درباره این گزارش ها قضاوت کنند. آیا اعضای شورای شهر برای این آزمایش ساده آمادگی دارند؟ 
مسئله دیگر این که چرا شورای شهر اصرار دارد که جلسه سوال از شهردار را غیر علنی برگزار کند؟ اقدامی که خلاف صریح قانون است. شورای شهر که وضع کننده قانون برای شهر است و انتظار دارد که همه از آن تبعیت کنند چرا خودش قانون را زیر پا می گذارد؟ وقتی شورای شهر، قانون به این واضحی را عمل نمی کند چگونه انتظار دارد که دیگران به مصوبات آنها عمل کنند؟ اولین معنای برگزاری جلسه غیر علنی، صداقت نداشتن با مردم است؛ مردمی که با رای آنها به شورای شهر رفتیم. معنای دیگرش آن است که احتمالا چیزهای هست که نمی خواهیم مردم بفهمند؛ این چیزها چیست؟ راستی، آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است. 
 
14- طالبی شهردار بماند یا نماند زیاد مهم نیست چون او سبک جدیدی از مدیریت را در شهرستان سبزوار آغاز کرد؛ مدیریت کلان نگر،‌ بدون حاشیه، برنامه محور، شفاف، غیر جناحی و سیاسی، پاک و سالم، به روز، پخته، قانون مدار و تعامل گرا. البته این به معنای آن نیست که همه این به طور کامل عملی شده است که اگر این گونه بود مشکلی نداشتیم. مهم آن است که طالبی این سبک مدیریت را در شهرستان آغاز و اثبات کرد. سبزوار برای پیشرفت به چنین مدیریتی نیاز دارد و هر کس دیگر هم که بعد از این بیاید اگر واقعا دلسوز است و به فکر پیشرفت سبزوار است باید این گونه کار کند. همچنین همه نهادها و دستگاه ها و به طور کلی مدیریت شهری سبزوار به سمت چنین مدیریتی حرکت کنند.
 
 
- بعد از تحریر: 
راستش این مطلب را بیش از شش ماه پیش (تابستان پارسال) نوشتم و می خواستم منتشر کنم اما دست نگه داشتم تا ببینم آقای طالبی در انتخابات چه می کند؟ انتخابات، امتحانی برای طالبی بود؛ منتظر شدم تا ببینم که او چگونه از این امتحان بیرون می آید. آقای طالبی از امتحان انتخابات هم سربلند بیرون آمد. او همچنان که در جلسه معارفه اش گفته بود، نه خودش وارد هیاهوها و جنجال های زودگذر تبلیغاتی و انتخاباتی شد و نه اجازه داد که مجموعه شهرداری قربانی این جنجال ها شود.
یادمان نرفته است که در برخی دوره های گذشته، کل مجموعه شهرداری به نفع یا علیه نامزدی بسیج می شد. موضع گیری و دخالت مجموعه شهرداری در مسائل جناحی و انتخاباتی به روال عادی و معمولی تبدیل شده بود و حتی خود شهردار به ستادها می رفت و به نفع یا علیه نامزدی سخنرانی می کرد. 
این وضع در حالی بود که شهرداری مانند دیگر دستگاه های اجرایی جزو نهادهای عمومی و مردمی است و به هیچ وجه نباید گروهی و جناحی شود که اگر این گونه شد از کار اصلی اش که خدمت رسانی به مردم و حل مشکلات شهر بازمی ماند. 
دیدیم که این عملکرد آقای طالبی حتی به مذاق برخی سابقه دارهای سیاسی خوش نیامد و در تحلیل های به شدت سیاست زده و جناحی بعد از انتخاباتی شان چگونه ناجوانمردانه از او انتقاد کردند.
خواندیم که چگونه همین افراد یکی از علل رای نیاوردن نامزد معرفی شده جناح شان را به گردن طالبی انداختند. و خواندیم که به روشنی نوشتند که طالبی باید به نفع جناح شان وارد می شد و کاری می کرد. جالب است که این استاد با سابقه بعد از این همه تجربه و فعالیت سیاسی، توقع دارد که آقای طالبی که رئیس یک نهاد مردمی و اجرایی است باید برای جناح آنها کاری بکند و هوای گروه شان را داشته باشد. 
اما آقای طالبی بر اساس تجربه و پختگی اش فهمیده بود که وارد شدن در دعواهای جناحی و سیاسی چاه ویلی است که بیرون آمدن از آن ممکن نیست. نه تنها آقای طالبی بلکه هر کس دیگری اگر واقعا می خواهد برای منطقه سبزوار و شهرستان کاری بکند به هیچ نباید وارد جنجال ها و دعواهای سیاسی و جناحی شود. در دهه های گذشته بارها تجربه کردیم که وارد شدن در این دعواها خیری برای شهرستان نداشته است و الان هم ندارد. مگر نه این که عامل اصلی برخی عقب ماندگی های منطقه سبزوار همین دعواها و اختلافات سیاسی و جناحی بوده است؛ آیا می خواهیم این تجربه های تلخ را دوباره تکرار کنیم؟