در ایران قبل از انقلاب نیز روز 12 اردبیهشت روز معلم بوده است چرا که دراین روز معلمی به نام ابوالحسن خانعلی در سال 1340 در تجمع اعتراض آمیز معلمان در میدان بهارستان به شهادت رسید.

پادشاهی پسر به مکتب داد        لوح سیمینش در کنارنهاد
                      برسرلوح اونوشته به زر            جوراستاد به ز مهر پدر    (از گلستان سعدی)


در سطح جهان به پیشنهاد یونسکو (سازمان آموزشی علمی فرهنگی سازمان ملل متحد) روز ۵ اکتبر (۱۳ مهر) هر سال به عنوان روز معلم نامگذاری شده است که در بعضی کشورها این روز تعطیل می باشد.

در کشور عزیز ما ایران روز شهادت استاد مرتضی مطهری بدست گروه فرقان به عنوان روز معلم معرفی شده است.
در ایران قبل از انقلاب نیز روز ۱۲ اردبیهشت روز معلم بوده است چرا که دراین روز معلمی به نام ابوالحسن خانعلی در سال ۱۳۴۰ در تجمع اعتراض آمیز معلمان در میدان بهارستان به شهادت رسید.
شهیدخانعلی ۲۹ساله فارغ التحصیل دانشکده معقول و منقول (فلسفه امروزی) دانشگاه تهران بود که در دبیرستانهای تهران فقه وعربی تدریس می کرد و در مقطع دکترا مشغول به تحصیل بود.

معلمی در قرآن به عنوان جلوه ای از قدرت لایزال الهی ویژه ذات مقدس خداوند تبارک و تعالی است.
در نخستین آیات قرآن که برقلب مبارک پیامبراکرم (ص) نازل شد به این هنر خداوند اشاره شده است: قرآن را بنام پروردگارت که آفریننده عالم است بخوان. خدائیکه آدمی را از خون بسته بیافرید.ب خوان قرآن را و پروردگار تو کریمترین است. خدائی که علم نوشتن به قلم آموخت و به آدم آنچه را نمی دانست تعلیم داد. روز معلم بر تمام معلمان زحمتکش و دلسوز مبارکباد.

 

انتهای پیام/