این روزها که نهادهای فرهنگی کشور در تلاش هستند مطابق با فرمایش مقام معظم رهبری آتش به اختیار به ترویج و تبیین انقلاب اسلامی بپردازند، دو مؤسسه برون‌مرزی شناخته شده در عرصه جهانی با تعدیل نیرو و ادغام مواجه شده‌اند.

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس،‌ دو مؤسسه مهم فرهنگی که نام آن‌ها در عرصه بین‌المللی در حوزه انقلاب اسلامی به عنوان یک برند شناخته می‌شد از ابتدای سال جاری با یکدیگر تلفیق و فعالیت‌ آن‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است، «بنیاد اندیشه اسلامی» که مجلات آن در عالم اسلام شناخته شده است، نیروهای متخصص این بنیاد تعدیل شدند و دیگری انتشارات بین‌المللی «الهدی» با سابقه بیش از 30 سال در عرصه نشر بین‌الملل با تعدیل نیروهایش در حال تعطیلی است، در ادامه به برخی سوابق این دو مؤسسه اشاره می‌شود:

«بنیاد اندیشه اسلامی» مؤسسه­‌ای فرهنگی و مطبوعاتی بود که از سال 1362 فعالیت خود را در حوزه مطبوعات بین‌المللی و برقراری ارتباط با مراکز فرهنگی، هنری، انجمن‌ها، مجامع و تشکل­‌های اسلامی و رسانه‌های جمعی آغاز کرده بود. بنیاد اندیشه اسلامی تلاش داشت همگام با دنیای روز به ترویج هر چه بیشتر فرهنگ، هویت و تمدن ایرانی- اسلامی بپردازد، در همین راستا به گردآوری، تولید و بازنشر محتوا بر اساس مطالعات فرهنگی در مناطق مختلف جهان، نیازسنجی جامعه هدف، بهره­‌گیری از هنرهای بصری و استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی متناسب با ذائقه‌شناس اقدام کرده بود.

در واقع این بنیاد درصدد ترویج فرهنگ و معارف و تمدن اسلامی و آشنایی جهانیان با ارزش‌های اصیل و مکتب انسان‌ساز اسلام با محوریت معرفی چهره انقلاب اسلامی برای سراسر جهان وابسته به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که طبق برخی آمار به انتشار 17 مجله بین‌المللی به 7 زبان مبادرت کرده بود و به همین جهت به عنوان یکی از مراکز مهم مطبوعاتی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور به شمار می‌‌رفت. حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان، حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی، حسین مظفر، سیدعلی اکبر حجازی، قهرمان سلیمانی، محمود واعظی، سید محمد حسین هاشمی و احمد نثاری از اعضای هیأت امنای بنیاد اندیشه اسلامی بودند.

مؤسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین­‌المللی «الهدی» در سال 1363 به عنوان یک ناشر بین­‌المللی با هدف گسترش همکاری‌های بین­‌المللی میان جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای جهان در عرصه کتاب و سایر محصولات فرهنگی تأسیس شد و فعالیت خود را در نقاط مختلف جهان گسترش داد،‌ این مؤسسه دارای پنج نمایندگی رسمی در کشورهای افغانستان، قرقیزستان، ترکمنستان، عراق و تاجیکستان است.

این مؤسسه زیر نظر سازمان فرهنگ و ارتباطات است، به ترجمه، تألیف و نشر آثار اندیشمندان، مفاخر و شخصیت­‌های دینی، علمی و فرهنگی، توزیع آثار مکتوب و سایر محصولات فرهنگی از طریق نمایندگی­‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، همکاری با ناشران خارجی از طریق آژانس ادبی نوروز، پذیرش سفارش­‌های بین­‌المللی برای تأمین کتب و اقلام فرهنگی و برگزاری نشست‌های عصر فرهنگ ملل با همکاری خانه هنرمندان ایران مبادرت می‌کند.

مؤسسه «الهدی» از سال 1385 تاکنون به صورت مستقیم در بیش از 132 نمایشگاه بین‌المللی کتاب در خارج از کشور حضور داشته است. در سابقه این مؤسسه می‌توان به کسب جایزه جهانی کتاب سال برای ترجمه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به 30 زبان، ترجمه و نشر قرآن کریم به شش زبان انگلیسی، آلمانی، ترکمنی، قرقیزی، ترکی، پشتو،‌ انتشار و توزیع بیش از یک هزار عنوان کتاب در موضوعات مربوط به دین و اندیشه‌های اسلامی، زبان و ادبیات فارسی، تاریخ، علوم اجتماعی، فقه، فرهنگ و معارف شیعی به زبان­‌های مختلف اشاره کرد.

بر اساس این گزارش، هم اینک این دو مؤسسه با هم تلفیق شده و با نام «الهدی» توسط پنج نفر کادر اداری مشغول به فعالیت است.

انتهای پیام/