این روز ها به بهانه  فوت دختری به نام مهسا امینی ،جامعه را به وسیله دشمنان قسم خورده ایران ملتهب کرده و بعضی شهرها با اغتشاشات مزدوران آل سعود خبیث و دولت های شیطان پرست انکلیس و آمریکا و در کُل غرب وحشی کمی دچار ناآرامی شده است.

و قرآن کریم در مقابل اغتشاش گران با توجه به معنی آیه ها پاسخ کوبنده ای داده است.

#تدبر_در_قرآن #سوره_احزاب #اَعُوذُ_بِاللَّهِ_مِنَ_الشَّیطانِ_الرَّجیِم  #بِسْمِ_اللَّهِ_الرَّحْمَنِ_الرَّحِیمِ -

یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لاِزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلایُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللّهُ غَفُوراً رَحِیماً * لَئِنْ لَمْ یَنْتَهِ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْمُرْجِفُونَ فِی الْمَدِینَةِ لَنُغْرِیَنَّکَ بِهِمْ ثُمَّ لایُجاوِرُونَکَ فِیها إِلاّ قَلِیلاً * مَلْعُونِینَ أَیْنَما ثُقِفُوا أُخِذُوا وَ قُتِّلُوا تَقْتِیلاً

اى پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: «جلباب های [= روسرى هاى بلند] خود را بر خویش فرو افکنند، این کار براى این که شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است؛ و [اگر تاکنون خطا و کوتاهى از آنها سر زده توبه کنند] خداوند همواره آمرزنده و رحیم است


لَئِنْ لَمْ یَنْتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَالْمُرْجِفُونَ فِی الْمَدِینَةِ لَنُغْرِیَنَّکَ بِهِمْ ثُمَّ لَا یُجَاوِرُونَکَ فِیهَا إِلَّا قَلِیلًا ﴿۶۰

اگر منافقین و آنها که در دلهایشان بیماری است، و (همچنین) آنها که اخبار دروغ و شایعات بی اساس در مدینه پخش می‏ کنند دست از کار خود بر ندارند تو را بر ضد آنان می‏ شورانیم سپس جز مدت کوتاهی نمی‏توانند در کنار تو در این شهر بمانند.


مَلْعُونِینَ أَیْنَمَا ثُقِفُوا أُخِذُوا وَقُتِّلُوا تَقْتِیلًا ﴿۶۱

و از همه جا طرد می‏ شوند، و هر جا یافته شوند گرفته خواهند شد و به قتل خواهند رسید.

سُنَّةَ اللَّهِ فِی الَّذِینَ خَلَوْا مِنْ قَبْلُ وَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِیلًا ﴿۶۲

این سنت خداوند در اقوام پیشین است و برای سنت الهی هیچگونه تغییری نخواهی یافت.

#صدق_الله_العلی_العظیم

 

 شأن نزول آیات (59 ـ 61) سوره «احزاب» چه می باشد؟

 آیه اول بعد از آنکه برخی ازجوانان مدینه برای زنان مزاحمت  ایجاد می کردند نازل شد و به زنان دستور حجاب کامل را داد.  و آیات بعد درباره گروهى از منافقین نازل شد که شایعاتی پیرامون کشته شدن یا اسیر شدن پیامبر منتشر مى ساختنددر آیات (59 ـ 61) سوره «احزاب» می خوانیم:

شأن نزول:

در «تفسیر على بن ابراهیم» در شأن نزول آیه نخست، چنین آمده است: آن ایام زنان مسلمان به مسجد مى رفتند و پشت سر پیامبر(صلى الله علیه وآله) نماز مى گذاردند، هنگام شب، موقعى که براى نماز مغرب و عشا مى رفتند، بعضى از جوانان هرزه و اوباش، بر سر راه آنها مى نشستند و با مزاح و سخنان ناروا آنها را آزار مى دادند، و مزاحم آنان مى شدند، آیه فوق نازل شد و به آنها دستور داد، حجاب خود را به طور کامل رعایت کنند تا به خوبى شناخته شوند، و کسى بهانه مزاحمت پیدا نکند.(1)

در همان کتاب، در شأن نزول آیه دوم، چنین مى خوانیم: گروهى از منافقین در «مدینه» بودند و انواع شایعات را پیرامون پیامبر(صلى الله علیه وآله) به هنگامى که به بعضى از غزوات مى رفت، در میان مردم منتشر مى ساختند.
گاه، مى گفتند: پیامبر کشته شده.

و گاه، مى گفتند: اسیر شده. مسلمانانى که توانائى جنگ را نداشتند و در «مدینه» مانده بودند، سخت ناراحت مى شدند، شکایت نزد پیامبر(صلى الله علیه وآله) آوردند، این آیه نازل شد، و سخت این شایعه پراکنان را تهدید کرد.(2)، (3)

پی نوشت:

(1). «نور الثقلین»، ج 4، ص 307؛ «بحار الانوار»، ج 22، ص 190، و ج 101، ص 33؛ «تفسیر على بن ابراهیم قمى»، ج 2، ص 196 (دار الکتاب قم).

(2). «نور الثقلین»، ج 4، ص 307؛ «تفسیر على بن ابراهیم قمى»، ج 2، ص 196؛ «المیزان»، ج 16، ص 344.

(3). گردآوری از کتاب: شان نزول آیات قرآن(برگرفته از تفسیر نمونه)، محمد جعفر امامی، مدرسه الامام علی بن ابی طالب(ع)، چاپ اول ، ص 374.