و من کلام له (علیه السلام) فی شأن الحَکَمین و ذمّ أهل الشام:
(در باره دو داور عراق و شام و نکوهش کوفیان فرمود).
#ترجمه_خطبه_های_نهج_البلاغه
1. وصف شامیان:
شامیان درشت خویانى پست، بردگانى فرو مایه اند که از هر گوشه اى گرد آمده، و از گروه هاى مختلفى ترکیب یافته اند، مردمى که سزاوار بودند احکام دین را بیاموزند، و تربیت شوند، و دانش فراگیرند، و کار آزموده شوند، و سرپرست داشته باشند، و دستگیرشان کنند، و آنها را به کار مفید وادارند. آنان نه از مهاجرانند و نه از انصار، و نه آنان که خانه و زندگى خود را براى مهاجران آماده کرده، و از جان و دل ایمان آوردند.
2. نکوهش از انتخاب حکم:
آگاه باشید که شامیان در انتخاب حکم، نزدیک ترین فردى را که دوست داشتند برگزیدند، و شما فردى را که از همه به ناخشنودى نزدیک تر بود انتخاب کردید. همانا سر و کار شما با عبد اللّه پسر قیس[ابوموسی اشعری] است که مى گفت: «جنگ فتنه است بند کمان ها را ببرّید و شمشیرها را در نیام کنید». اگر راست مى گفت پس چرا بدون اجبار در جنگ شرکت کرده و اگر دروغ مى گفت پس متّهم است.
براى داورى، عبد اللّه بن عباس را رو در روى عمرو عاص قرار دهید، و از فرصت مناسب استفاده کنید، و مرزهاى دور دست کشور اسلامى را در دست خود نگه دارید. آیا نمى بینید که شهرهاى شما میدان نبرد شده و خانه هاى شما هدف تیرهاى دشمنان قرار گرفته است.
جُفَاةٌ طَغَامٌ وَ عَبِیدٌ أَقْزَامٌ، جُمِعُوا مِنْ کُلِّ أَوْبٍ وَ تُلُقِّطُوا مِنْ کُلِّ شَوْبٍ، مِمَّنْ یَنْبَغِی أَنْ یُفَقَّهَ وَ یُؤَدَّبَ وَ یُعَلَّمَ وَ یُدَرَّبَ وَ یُوَلَّى عَلَیْهِ وَ یُؤْخَذَ عَلَى یَدَیْهِ؛ لَیْسُوا مِنَ الْمُهَاجِرِینَ وَ الْأَنْصَارِ وَ لَا مِنَ الَّذِینَ تَبَوَّؤُا الدَّارَ وَ الْإِیمانَ.
أَلَا وَ إِنَّ الْقَوْمَ اخْتَارُوا لِأَنْفُسِهِمْ أَقْرَبَ الْقَوْمِ مِمَّا تُحِبُّونَ [یُحِبُّونَ]، وَ إِنَّکُمُ اخْتَرْتُمْ لِأَنْفُسِکُمْ أَقْرَبَ الْقَوْمِ مِمَّا تَکْرَهُونَ؛ وَ إِنَّمَا عَهْدُکُمْ بِعَبْدِ اللَّهِ بْنِ قَیْسٍ بِالْأَمْسِ یَقُولُ إِنَّهَا فِتْنَةٌ، فَقَطِّعُوا أَوْتَارَکُمْ وَ شِیمُوا سُیُوفَکُمْ؛ فَإِنْ کَانَ صَادِقاً فَقَدْ أَخْطَأَ بِمَسِیرِهِ غَیْرَ مُسْتَکْرَهٍ وَ إِنْ کَانَ کَاذِباً فَقَدْ لَزِمَتْهُ التُّهَمَةُ [التُّهْمَةُ]. فَادْفَعُوا فِی صَدْرِ عَمْرِو بْنِ الْعَاصِ بِعَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْعَبَّاسِ وَ خُذُوا مَهَلَ الْأَیَّامِ وَ حُوطُوا قَوَاصِیَ الْإِسْلَامِ. أَلَا تَرَوْنَ إِلَى بِلَادِکُمْ تُغْزَى وَ إِلَى صَفَاتِکُمْ تُرْمَى.
#ترجمه_خطبه_های_نهج_البلاغه
1. وصف شامیان:
شامیان درشت خویانى پست، بردگانى فرو مایه اند که از هر گوشه اى گرد آمده، و از گروه هاى مختلفى ترکیب یافته اند، مردمى که سزاوار بودند احکام دین را بیاموزند، و تربیت شوند، و دانش فراگیرند، و کار آزموده شوند، و سرپرست داشته باشند، و دستگیرشان کنند، و آنها را به کار مفید وادارند. آنان نه از مهاجرانند و نه از انصار، و نه آنان که خانه و زندگى خود را براى مهاجران آماده کرده، و از جان و دل ایمان آوردند.
2. نکوهش از انتخاب حکم:
آگاه باشید که شامیان در انتخاب حکم، نزدیک ترین فردى را که دوست داشتند برگزیدند، و شما فردى را که از همه به ناخشنودى نزدیک تر بود انتخاب کردید. همانا سر و کار شما با عبد اللّه پسر قیس[ابوموسی اشعری] است که مى گفت: «جنگ فتنه است بند کمان ها را ببرّید و شمشیرها را در نیام کنید». اگر راست مى گفت پس چرا بدون اجبار در جنگ شرکت کرده و اگر دروغ مى گفت پس متّهم است.
براى داورى، عبد اللّه بن عباس را رو در روى عمرو عاص قرار دهید، و از فرصت مناسب استفاده کنید، و مرزهاى دور دست کشور اسلامى را در دست خود نگه دارید. آیا نمى بینید که شهرهاى شما میدان نبرد شده و خانه هاى شما هدف تیرهاى دشمنان قرار گرفته است.
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد_و_عجل_لولیک_الفرج
#اَشهَدُ_انَّ_عَلیًّ_امیر_المؤمنین_وَلیُّ_اللّه
#سلام_بر_شهیدان
#درود_بر_رزمندگان_اسلام
#مرگ_بر_آمریکای_جنایتکار
#مرگ_بر_انگلیس_خیث
#مرگ_بر_اسرائیل
#ققنوس_بی_بال_در_اوج_آسمان
https://eitaa.com/ALi1402nasrQuran0Nahjulbalagh