نمونه سئولات مسئله یابی – استاد کرابی

  1. 1.      تعریف مسئله رابنویسید.

وضعیتی است که سازمان را از کسب یک یا چند هدف باز می دارد.

  1. 2.      تصمیم گیری را تعریف کنید.

مدیران بنا بر ضرورت حرفه ای تصمیم گیرنده هستند.ولی بیشتر آنان از تحلیل این که چگونه به تصمیمی می رسند ناتوانند 

نظرسالیوون: مدیریت = با تصمیم گیری

تصمیم گیری و مدیریت در بسیاری از مواقع مترادف هستندو حتی می توان گفت:جنبه ی اصلی مدیریت تصمیم گیری است.

  1. 3.      رابطه ی فرایند تصمیم گیری وحل مسئله

←  تصمیم گیری←

فعالیت های مربوط

به تعیین وجود مسئله و اهمیت آن

فعالیت های مربوط به شناسایی و تعریف و تشخیص مسائل

فعالیت های مربوط به ساختن راه حل های بدیل

فعالیت های مربوط به ارزیابی هریک از بدیل ها و انتخاب یکی از آنها

فعالیت های مربوط به اجراء در آوردن راه حل انتخاب شده

مسئله یابی

 

انتخاب

اجرا

 

                          رابطه فرایند تصمیم گیری و حل مسئله

 

 

  1. 4.      فرایند مسئله یابی

روش رسمی مسئله یابی یک رویه ی مستقیم و سه روش غیر مستقیم دارد

  1. 5.      رویه مستقیم

در این روش مدیر خودش از وضعیت های ایجاد شده زیر به وجود مسئله پی می برد

1.انحراف از تجربیات گذشته ( فروش امسال کمتر از پارسال ) ( افزایش ناگهانی هزینه ها ) ( جابجایی شدید کارکنان )

2.انحراف از برنامه ی تعیین شده (سود با حاشیه ،سود از میزان پیش بینی شده کمتر است)

3.پیشی گرفتن رقبا ( سازمان رقیب ما با به رور آوری ماشین آلات،محصولات بهتری تولید کرده وسهم بازار شرکت ما را تصرف کرده است)

رویه ی های غیر مستقیم : 1. از طریق کارکنان 2. از طریق مافوق 3. از طریق ارباب رجوع

 

  1. 6.      فرایند منطقی حل مسئله

1.تعریف مسئله  2.شناسایی اهداف  3.تشخیص علل

  1. 7.      شناسایی اهداف تصمیم

در انتخاب باید تصمیم گیری در سازمان را معرفی کنیم

  1. 8.      تصمیم گیری چیست؟

ماهیت تصمیم گیری.یعنی انتخاب راه ها و شقوق مختلف

  1. 9.      مدل های رفتاری تصمیم گیری

1.مدل اقتصادی(کمی)  2. مدل اجتماعی(روانشناسی است که در قطب مخالف مدل اقتصادی قرار دارد- فروید)

  1. 10.  چهار شیوه تصمیم گیری تشکیل می شو ند عبارتنداز:

مفهومی – تحلیلی – رفتاری –آمدانه

  1. 11.  حل مسئله در سازمان :

در سازمان برای حل مسئله از گروه یا تیم استفاده می شودکه در این رابطه می توان از نظریه ایجاد طوفان فکری یا سبک مدیریت اقتضایی ویا استفاده ازلغتنامه برای ایجاد راه حل استفاده کرد

  1. 12.  گروه چیست ؟

به مجموعه ای از افراد که همه از یک تخصص مشخص بر خوردارند وبه یکدیگر کمک می کنند تا مشکلی را برطرف کنند گویند.

  1. تیم : مجموعه ای از افرادی که دارای مهارت های گوناگون هستند.و هریک از زاویه های خاصی به مسئله نگاه می کنند که موجب پیشرفت تیم می گردد.
  2. 14.   هدف جمع آوری داده ها و اطلاعات چیست؟

1.شفافیت وضع موجود 2. ریشه یابی مسائل 3. شناخت رویه ها  4. تعیین دقیق مسئله 5. تعیین رابطه ی یک مسئله با علل آن

15.  فرایند حل مسئله :

 1.تشکیل تیم حل مسئله  2. شرح مسئله  3. جمع آوری داده ها  4. تحلیل و تفسیر داده ها  5. انتخاب بهترین گزینه  6. اجرای تصمیم  7. ارزیابی و تکمیل 8. تهیه فهرست راه حل ها

16 .  بازار چیست ؟

بازار یک نظام باز اجتماعی است که در آن مبادلات و معاملات سود مند و رضایت بخش انجام می پذیرد

17. توانایی های مدیران

  1. توانایی های ادراکی ← مدیران ارشد
  2. توانایی های انسانی ← مدیران میانی (مدیران میانی مثل مدیرکل)
  3. توانایی های انسانی ،توانایی های فنی(تخصصی،مدیران عملیاتی یاصف)

فرهنگ : راه و روش طبقه بندی مدیران،اکثرنظریه پردازان بر سه سطح مدیریت تأکید دارند.

18. طبقه بندی مدیران

اکثر نظریه پردازان بر سه سطح تاکید دارند

  1. مدیریت عملیاتی (سرپرستی)
  2. مدیریت میانی
  3. مدیریت عالی(ارشد)

19. مدیریت عملیاتی

مدیران رده ی عملیاتی بیشتر وقت شان را با زیر دستان،مقداری از آن را با همکاران و اندک زمانی را با مافوق ها می گذرانند، و زندگی کاری فعالی دارند.عمدتاً میزان صرف وقت آنها برای صحبت کردن 46% ، مشاهده کردن21% ، حلّ و فصل دعاوی 5/9 % ، قدم زدن 5/9 % ، خواندن 3 % ، تلفن 5/2 % ، نوشتن 2 % وچیزی دادن و گرفتن 5/5 %

20. مدیریت میانی

این مدیران مستقیم به مدیران رده ی بالا گزارش می دهند.کارشان مدیریت بر سرپرستان است. بیشتر وقت آنها به تحلیل داده ها،آماده کردن اطلاعات برای تصمیم گیری ، تبدیل تصمیمات به مدیریت عالی به پروژه های معین برای سرپرستان به نتایج کار مدیران عملیاتی است.

حدود 80 % آنها به گفت و شنود در واحد خودشان و همکارانشان وبقیه وقت خود را صرف خواندن و نوشتن می کنند

21. مدیران عالی

مدیران عملیاتی ومیانی معمولا می توانند به مدیریت عالی راه یابند.بخش اعظم کار این مدیران از نظر پویایی و مشغله

نظیر مدیران عملیاتی است با این تفاوت که این ها برنامه ریزی جامع و بلند مدت تری را طراحی یا بررسی می کنند.بیشتر وقت این مدیران با همکاران یا افراد خارج از سازمان و اندک زمانی را نیز را با افراد زیر دست می گذرانند.

22. مدیر موفق کیست؟

مدیری است که بتواند 80 % تا 90 % توانایی های افراد را در سازمان خود بکار گیرد . این موضوع وقتی اهمیت پیدا می کند بدانیم کارکنان ساعتی و پاره وقت تقریباً با میزان کاری در حدود 20 % - 30 % توانایی ها یشان فقط شغل خود را حفظ می کنند تا اخراج نشوند.واگر کارکنان از انگیزش بیشتربرخوردار باشندتقریباً 80 % تا 90 % توانایی خود را بکار می گیرند، می توان گفت میزان همکاری زیردستان و مافوق ها در موفقیت مدیر نقش اساسی دارند.زیر مدیریت در خلاء انجام نمی گیرد.یعنی در رؤیا و توهم انجام نمی شود.

سبک مدیریت ژاپنی:

  1. استخدام مادم العمر 2. توجه به تمام جنبه های زندگی کارکنان  3. ارزشیابی تدریجی(هر7سال یکبار) 4. کاردزدی ،یعنی کارمندان ژپنی به دنبال فرصت هستند که همکارشان سرکار نیایید و کارشان را خود انجام دهند و یاد بگیرند

23. وظایف مدیریت:

  1. برنامه ریزی (planning)   2. سازماندهی (organization)  3. هماهنگی (coordination) 4. رهبری (leadership)  5 . نظارت و کنترل (supervision and control)

24 .  مدیریت فروش :

 دریک شرکت باید تسلط کافی به بازار یابی،بازارسازی،بازارگرمی،بازار گردی،بازارسنجی ،بازار داری وبازار گرایی

25. روش ها و روی کرد های حل مسئله :

1.جذب با هضم حل مسئله  2. رفع مسئله  3. دفع مسئله  4. حل ک       5. چاره ی بنیادین

26. گام های فرایند حله مسئله :

1.اتحاد نگرش حلی مسئله 2. جهت گیری مسئله  3. مشورت، رایزنی پیرامون مسئله  4. تعریف دقیق مسئله  5. فرمول بندی مسئله   6. تهیه فهرست از راه های مختلف  7. ارزیابی راه حل های مختلف وغربالگری آن ها  8. انتخاب بهترین گزینه

27. عوامل اساسی مؤثر در تصمیم گیری

الف)مسئله یا موقعیتی که درباره ی آن ها تصمیم می گیریم سه فاکتور تعیین می شود

1.میزان دشواری   2. میزان مشخص بودن،روشن بودن از مشخص تا نا مشخص   3. میزان قطعیت در مورد پیام ها از اطمینان تا عدم اطمینان

ب)فرد یا افراد تصمیم گیرنده :

1.اعتماد به نفس  2. استقلال فکری  3. آمادگی برای پذیرش مسئولیت تصمیم

 4. خطر پذیری

ج)سایر عوامل،همچون محیط و تغییرات

28. عوامل مؤثر بر نوع تصمیمات :

1.آگاهی و اطلاعات   2.فشارهای اجتماعی   3. موقعیت ها

29. شیوه های معمول در تصمیم گیری

1.تصمیم گیری احساسی  2. تصمیم گیری آنی  3. واگذاری تصمیم گیری به دیگران   4. پشت گوش انداختن    5. تصمیم گیری منطقی