وَمَنْ جَاهَدَ فَإِنَّمَا یُجَاهِدُ لِنَفْسِهِ إِنَّ اللَّهَ لَغَنِیٌّ عَنِ الْعَالَمِینَ ﴿۶﴾

و هر که بکوشد تنها براى خود مى ‏کوشد زیرا خدا از جهانیان سخت بى ‏نیاز است

در ادامه دو تفسیر آیه 6 سوره ی عنکبوت را مطالعه کنید.

تفسیرنمونه

تفسیر المیزان

وَمَنْ جَاهَدَ فَإِنَّمَا یُجَاهِدُ لِنَفْسِهِ إِنَّ اللَّهَ لَغَنِیٌّ عَنِ الْعَالَمِینَ ﴿۶﴾

و هر که بکوشد تنها براى خود مى ‏کوشد زیرا خدا از جهانیان سخت بى ‏نیاز است

 (تفسیرنمونه)

هر کسى جهادى کند و تلاش و کوششى کند و تحمل مصائب و مشکلاتى نماید در حقیقت براى خود جهاد کرده است ، چرا که خدا از همه جهانیان بى نیاز است )) (و من جاهد فانما یجاهد لنفسه ان الله لغنى عن العالمین )

برنامه آزمون الهى ، جهاد با هواى نفس ، و مبارزه با دشمنان سرسخت براى حفظ ایمان و پاکى و تقوا، برنامه خود انسان است ، و گرنه خداوند وجودى است نامتناهى از هر نظر و هیچ نیازى ندارد که به وسیله عبادت یا اطاعت بندگان بر طرف شود، کمبودى ندارد که دیگران به او بدهند، بلکه دیگران هر چه دارند از او دارند، از خودشان چیزى ندارند.

از این بیان روشن مى شود که ((جهاد)) در اینجا الزاما به معنى جهاد مسلحانه با دشمن نیست ، بلکه همان معنى اصلى لغوى خود را دارد که هرگونه تلاش و کوشش را براى حفظ ایمان و تقوى ، و تحمل انواع شدائد و مبارزه هاى موضعى را با دشمن لجوج و کینه توز شامل مى شود.
خلاصه اینکه تمام منافع این جهاد به شخص مجاهد باز مى گردد و او است که خیر دنیا و آخرت را در پرتو جهادش تحصیل مى کند، و حتى اگر جامعه از برکات این جهاد بهره مند شود در مرحله بعد خواهد بود، بنابراین هرگاه توفیق این جهاد نصیب کسى شود باید خدا را بر این نعمت بزرگ سپاس گوید.

(تفسیرالمیزان)

" وَ مَنْ جاهَدَ فَإِنَّما یُجاهِدُ لِنَفْسِهِ إِنَّ اللَّهَ لَغَنِیٌّ عَنِ الْعالَمِینَ"- مجاهده و جهاد مبالغه در جهدند، و جهد به معناى به کار بستن طاقت و قدرت است، پس مجاهده و جهاد، یعنى به کار بستن نهایت درجه قدرت و طاقت، جمله مورد بحث مردم را به این نکته متنبه مى‏کند، که مجاهده آنان در راه خدا، یعنى دست برنداشتن از ایمان، و صبر در برابر شداید، و ناملایمات، چیزى نیست که نفع آن عاید خداى سبحان شود، تا آنکه مردم در باره آن سهل‏انگارى نموده بگویند شد، شد. نشد، نشد. بلکه نفعش عاید خودشان مى‏شود، چون خداى تعالى از همه عالمیان بى نیاز است، پس مردم باید به خاطر سعادت خودشان ایمان خود را محکم نگاه دارند، و به خاطر ناملایمات از آن صرفنظر نکنند.