مراتب ارواح پیامبر اسلام صل الله علیه وآله و مومنین و کفار
در کتاب ارجمند «کافی» ـ کتاب الحجة ـ روایتی است که ترجمهاش این است
از امام صادق علیه السلام فرمود: ای مفضل، براستی خدا تبارک و تعالی، در پیامبر(ص) پنج روح نهاده
- روح حیات و زندگی که به وسیلهی آن بجنبد و راه رود،
- روح توانائی که به وسیلهی آن قیام کند و مبارزه نماید،
- روح شهوت که به وسیلهی آن بخورد و بنوشد و به حلالی با زنها بیامیزد،
- روح ایمان که به وسیلهی آن عقیده دارد و عدالت میورزد،
- و روح القدس که به وسیلهی آن تحمل نبوت کند.
( ثقة الاسلام کلینی (ره)، اصول کافی، ٤ج، آیت الله محمد باقر کمرهای، اسوه، تهران، دوم، ١٣٧٢، ج ٢، ص ٣٤٥)
در کتاب «بصائر الدرجات» در ادامهی روایتی نظیر آنچه ذکر شد میفرماید:
در مؤمنین چهار مرتبه از این ارواح
- روح ایمان،
- روح شهوت،
- روح قوت و
- روح حیات
وجود دارد و کفار فاقد روح ایمان هستند،
روح ایمان مادامی که انسان به گناه کبیرهای آلوده نشده ملازم با اوست و چون کبیرهای مرتکب شود از او جدایی حاصل میکند و...
( ابوجعفر محمد بن حسن بن فروخ، بصائرالدرجات، اعلمی، تهران، ١٣٦٢، ص ٤٧٠.)
از این دو روایت و بسیاری از احادیث دیگر برمیآید که انسان مادام که ایمان نیاورده است، در مرتبهی روح شهوت ـ که مقام حیوانی است ـ توقف دارد و فضائل و اعمال و افکارش همگی با این مقام ـ یعنی حیوانیت ـ مناسبت دارد.